Główne kanały dystrybucji towarów i usług

Główne kanały dystrybucji towarów i usług
    Aby nasz produkt mógł trafić do odbiorców muszą istnieć odpowiednie drogi zaopatrzenia klientów w pożądane przez nich dobra. Oznacza to konieczność stworzenia i utrzymywania kanałów dystrybucji dla naszych produktów i usług. Ich charakter oraz zróżnicowanie zależeć będą głównie od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, rozmiarów rynku, asortymentu produkcji, cech konkurencji czy też ambicji samego przedsiębiorcy. Wybór odpowiedniego kanału dystrybucji może mieć decydujące znaczenie dla realizacji odpowiednio wysokiej wielkości sprzedaży. Czasem z niektórych kanałów warto zrezygnować, po to by móc np. trafić do grona bardziej ekskluzywnych klientów.

     Stopień i charakter dywersyfikacji sposobów dystrybucji w kontekście realizowanej przez przedsiębiorstwo polityki nie pozostaje zatem bez znaczenia (poniższy schemat).


    Jak już wspomniałem wcześniej wybór kanału dystrybucji zależy od wielu różnych czynników - w mniej lub bardziej większy sposób - wpływających na wysokość sprzedaży.

Poniżej zamieszam krótką charakterystykę różnych sposobów sprzedaży:
§      detaliści zewnętrzni - produkty sprzedawane są przez sprzedawców detalicznych, którzy mają łatwy dostęp do potencjalnego klienta;
§      przedstawiciele zewnętrzni - wyspecjalizowane firmy występują jako agenci prowadzący dystrybucję towarów różnych producentów;
§      licencja franchisingowa - firmę (filię większego przedsiębiorstwa) uruchamia i prowadzi franczyzobiorca, który uiszcza opłatę licencyjną, podczas gdy franczyzodawca kontroluje politykę firmy (przykład McDonald's);
§      hurtownicy - mała firma może mieć kłopoty z utrzymywaniem kontaktów z dużą liczbą sprzedawców detalicznych; może ją w tym wyręczyć hurtownik posiadający bieżące kontakty handlowe z detalistami;
§      sklepy firmowe - sprzedaż w sklepie firmowym może być optymalnym rozwiązaniem, gdy kluczowe znaczenie dla sukcesu produktu ma starannie zaaranżowany proces sprzedaży produktu, a potrzeby rynku może zaspokoić niewielka liczba sklepów;
§      własna sieć sprzedaży bezpośredniej - przedstawiciele handlowi zatrudniani są przede wszystkim wówczas, gdy produkt jest bardzo skomplikowany (np. produkty kapitałowe) i wymaga dużej wiedzy o produkcie;
§      mailing - wybrani klienci otrzymują ulotki reklamowe/informacyjne pocztą; bazy danych adresów posortowane według pożądanych kryteriów, można zakupić od firm gromadzących bazy danych;
§      centrum telefoniczne (call center) - można zachęcać klientów do zamówienia produktu przez telefon, w ten sposób można dostarczać proste produkty wielu klientom bez konieczności zakładania sklepów w całym regionie;
§      Internet - Internet to stosunkowo nowy kanał dystrybucyjny, za pośrednictwem którego można dotrzeć do bardzo dużej liczby klientów ponosząc minimalne koszty.

wróć do kategorii... Autor: Gracjan Czak

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Opolskie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Opolskie

    Newsletter