Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna

„Nic pożądańszego a nic trudniejszego na ziemi, jak prawdziwa rozmowa.”

Adam Mickiewicz


     Wybór życiowego partnera, niejednokrotnie poprzedzony jest latami prób. Spotkania przy kawie, wieczorne spacery i wspólne wakacje, dają odpowiedź czy ten związek ma przyszłość. Podjęcie tej decyzji zostaje wsparte konkretnych sytuacji i wydarzeń. Im bliżej dwoje ludzi się poznaje, tym ich deklaracje są jaśniejsze.

      Niemniej ważne jest...zdecydowanie się na konkretnego pracownika firmy. Szef, zazwyczaj ma pewne wyobrażenia, dotyczące podwładnego, którego poszukuje. Aby takiego, konkretnego znaleźć organizuje on rozmowy kwalifikacyjne, zapraszając na nie chętnych kandydatów. Ma on tylko kilka chwil na poznanie przebiegu wykształcenia delikwenta, a także mało czasu na zapoznanie się z przebiegiem kariery zawodowej i co najtrudniejsze, oceną wstępną jego osobowości.

      Jak widać rozmowa o pracę nie jest ważna tylko dla kandydatów. Przyszły pracodawca również musi się do niej przygotować- zarówno merytorycznie i mentalnie, aby uniknąć „wpadek”.

      Zapraszając ludzi do naszego biura, powinniśmy uprzedzić ich o konieczności przyniesienia ze sobą CV (z łac. Curriculum Vitae- nić życia), listu motywacyjnego oraz wszelkich referencji i certyfikatów, na przykład językowych. Jeśli istnieje taka możliwość, warto wcześniej zapoznać się z tymi dokumentami, co znacznie ułatwi konwersację. Poza tym, należy wymagać informacji nie tylko o potencjalnego pracownika, ale również od samych siebie. Ważną kwestią jest fakt, w jaki sposób rozmowa będzie prowadzona- w dużej mierze zależy to od kompetencji pracodawcy.


      Rozpoczynając spotkanie można, w pierwszej kolejności, skupić się na przybyłym petencie. Niech on sam opowie o sobie i o własnych doświadczeniach. Bardzo łatwo będzie ocenić go wtedy za sposób gestykulowania i wysławiania się. Spostrzeżemy także jak zachowuje się w sytuacji stresującej, jaką z pewnością jest rozmowa kwalifikacyjna. Kolejne wnioski można wysnuć na podstawie wyglądu. Od kandydatów mamy prawo wymagać schludnego ubioru i szeroko pojętej estetyki wyglądu. Dobrze dobrany strój świadczy o tym, że osobie zależy na stanowisku, o które się ubiega. Nie należy dopatrywać najdrobniejszych szczegółów („O! Lakier paznokciu przy prawym kciuku jest źle położony!”), ważne jest ogólne wrażenie garderoby. 


      Pracodawca ma prawo wymagać punktualności swojego rozmówcy. Powinien on przewidzieć wszelkiego rodzaju niedogodności na drodze, na przykład korki czy zepsuty autobus, i być na czas. Niemile widziany jest też fakt przeciwny- przybycie o pół godziny za wcześnie. Warto zapamiętać zasadę 5 minut- o tyle wcześniej ewentualnie pojawić się na miejscu spotkania. Szanowanie cudzego czasu powinno być uwzględnianie przez osobę zapraszającą na rozmowę- wymagajmy od siebie, tego, czego od innych wymagamy.


      Bardzo ważne są również zasady związane z kulturą. Pozwól przedstawić się swojemu rozmówcy i poczekaj aż to on wyciągnie do ciebie rękę (zgodnie z regułami savoir- vivr’u). Kiedy kandydat usiądzie, utrzymuj z nim kontakt wzrokowy, co da poczucie uwagi i skupienia na słowach rozmówcy. Pracodawca jest odpowiedzialny za rozpoczęcie konwersacji. Powinien on pokrótce przedstawić ofertę i opisać stanowisko, o które walczy kandydat. W momencie gdy osoba będzie mówić o sobie i coś cię zaintryguje w wypowiedzi, nie przerywaj, tylko zapisz sobie pytanie na kartce, i zadaj je gdy osoba mówiąca skończy myśl. Prawo to dotyczy obu stron konwersacji. Kiedy rozmówca opowie w kilku słowach o sobie, nadchodzi kolej na zadanie mu kilku dodatkowych pytań. Niektóre z nich można przygotować wcześniej. Istnieje bowiem pewien szablon informacji wymaganych od kandydata na dane stanowisko. Oto ich lista:

    - Dlaczego Pan/i chciałaby podjąć pracę w naszej firmie?

Po odpowiedzi na to pytanie, możemy poznać w jakim dużym stopniu osoba przygotowała się do odbycia rozmowy. Jeśli posiada ona zadowalający poziom wiedzy, to znaczy, że zdaje sobie sprawę z charakteru pracy o jaką się stara.

    - Jak ocenia Pan/i działalność tej firmy?

Poznamy nowy, świeży punkt widzenia osoby obiektywnej. Jeśli kandydat za bardzo „lukruje” pracodawce dowiemy się, iż osoba ta nie charakteryzuje się krytycznym spojrzeniem.

    - Jakie ma Pan/i hobby?

Zainteresowania pokazują, że osoba jest kreatywna i potrafi się odstresować po powrocie z pracy. Mówią także wiele o danej osobie. W przypadku gdy ktoś uprawia wspinaczkę wysokogórską, z pewnością należy do odważnych i rozsądnych, ale także potrafiących polegać na własnych umiejętnościach

    - Dlaczego wybrał/a Pan/i taki rodzaj pracy?

Tu oprócz informacji dotyczących preferencji dotyczących wykonywania zadań posiądziemy wiedzę, na przykład o mobilności danej persony.

    - Jakie zadania sprawiają Panu/Pani największą satysfakcję?

Będziemy wiedzieć jakie zadania powierzyć przyszłemu kandydatowi i czy nadaje on się do pracy w zespole czy woli sam odpowiadać za podległy mu projekt.

    - Jakie są Pana/ Pani mocne i słabe strony?

Odpowiedź to obraz samooceny. Ważne jest, żeby osoba umiała mówić o sobie w sposób krytyczny. Znanie własnych zalet i wad to istotna cecha.

    - Dlaczego zrezygnował/a Pan/i z poprzednio zajmowanego stanowiska?

Dowiemy się czy kandydat rozstał się z byłym szefem w miłej atmosferze czy też został zwolniony dyscyplinarnie. Może się również okazać, iż pracownik zmienia miejsca zatrudnienia z powodu chęci podjęcia pracy na wyższym stanowisko. Wniosek sugerować powinien, iż jest to osoba chcąca podnosić swoje kwalifikacje zawodowe i że jest ambitna.

      

      Funkcjonuje również lista pytań kategorycznie niedozwolonych podczas rozmowy o pracę. Są one związane z życiem osobistym rekruta. Nietaktem jest zapytać o:

    - Plany związane z rodziną- jej założeniem czy przyszłym macierzyństwem.

    - Wyznanie religijne i pochodzenie etniczne.

    - Orientację seksualną.

    - Poglądy polityczne.

       Należy o tym pamiętać, ze względu na to, iż istnieją regulacje prawne jeśli chodzi o rozmowę kwalifikacyjną (art. 23 i 24 kodeksu cywilnego). Kiedy pracodawca nie dostosuje się do podanych przepisów grozi mu za to zadość uczynienie pieniężne urażonej personie lub zapłata odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.


       Kierując się słowami Franza Kafki „[...] wszystkie wstępne rozmowy podobnie się zaczynają i dopiero dalszy rozwój sprawy ujawnia ich właściwą wartość”, dajmy szansę swoim rozmówcą i nie skreślajmy ich z powodu minimalnych błędów. Chyba, że poszukujemy na stanowisko robota, ponieważ one mylą się rzadziej aniżeli człowiek. Nikt nie jest nieomylny, włącznie z nami samymi.


wróć do kategorii... Autor: redakcja BudujemyFirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Mazowieckie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Mazowieckie

    Newsletter