Reklama dźwignią handlu

Reklama dźwignią handlu

      Niejednokrotnie bywa, że konsument stając przed sklepową półką ma dylemat „co kupić?" Jest to więc dziura, którą bardzo łatwo wypełnić. Jeśli klient będzie coś znał lub ktoś mu to poleci bez zastanowienia sięgnie po ten produkt i go kupi. Wiadomo, że nie będziemy pukać do każdych drzwi i polecać swój wytwór. Otarlibyśmy o handel obnośny, nie zaś o informowanie. Jedyną, skuteczną formą dotarcia do rzeszy odbiorców jest reklama.

      Zapoznawszy się z narzędziami zaproponowanymi przez reklamę, powinno się również zapoznać z jej wpływami. A jest to persona bardzo wpływowa - działa na klienta, na popyt i zarobki firmy sprzedającej produkt polecany, a żeby tego było mało, to jeszcze daje pracę agencjom reklamowym.

      Służy ona różnym celom, nie warto zatem sprowadzać jej wyłącznie do roli „zwiększacza" sprzedaży, ma ona również za zadanie budowanie pozytywnego obrazu i polityki dobrej marki. Budzi też chęć zakupu i sprawia, że klient sięgnie po produkt wielokrotnie, a nie jednorazowo. Aby konsument powrócił po raz kolejny do danej marki ma na to wpływ jakość produktu, ale zostaje ona potwierdzona poprzez reklamę. Szczególne znaczenie przyjmuje ten fakt przy nabyciu dóbr trwałych i na wiele lat, jak na przykład pralka czy lodówka.

      Kolejnym profitem reklamy jest przekazywanie informacji o umacnianiu się marki i jej dostępności na rynku. Dobrym przykładem są tu preparaty zmiękczające wodę w praniu, co zapobiega osiadaniu się kamienia i psuciu tego sprzętu domowego. Nie są one powszechnie używane ani w naszym kraju ani za granicą, więc spot nie powołuje się na renomę produktu, a raczej sam go tworzy poprzez mocne o nim informowanie. Ta idea przysługuje się do wzrostu sprzedaży.

      Mówiąc o informacji nie można zapomnieć, że jest ona nośnikiem danych o rozwoju, znanego już artykułu, na przykład, że zostało zmienione opakowanie, że trwa sprzedaż po cenie promocyjnej, że go udoskonalono, że istnieją jego różne rodzaje (warianty zapachowe) albo że marka została rozszerzona o kolejną nowość.

     Wielofunkcyjność reklamy opiera się na jej wszędobytności- wyziera ona z każdego aspektu życia. Oczywiście podstawowym medium jest telewizja, która dociera do największej grupy. Reklama pojawia się także w radiu, drukowana w prasie, pojawia się na plakatach czy billboardach. Należy pamiętać o umiarze. Reklama niekoniecznie musi być wszędzie. Powinno się zróżnicować jej metody poprzez pryzmat jej odbiorców.

      Pracownicy branży reklamowej mają rację mówiąc, że reklama jest tak stara jak i handel. Jedno bez drugiego istnieć by nie mogło. Taka symbioza idealna. W Polsce reklama mieszka i funkcjonuje od ponad 15 lat. Ten okres pozwolił na rozbudowanie filozofii reklamowej i posługiwanie się nią w coraz doskonalszy sposób. Do niedawna polski konsument był postrzegany jak mały prostaczek, któremu wszystko trzeba wyłożyć pod nos, bo inaczej nie pojmie. Na szczęście Polak okazał się być bardziej wymagający i obecnie chcąc reklamować swój produkt wypada naprawdę się postarać. Mile widziane jest odwołanie się do absurdu, poczucia humoru czy dekonstrukcji, a także do ciekawych porównań. Nie bez znaczenia jest działanie na dźwięk- twórcy spotów sięgają po światową klasykę lub tworzą nową melodię, łatwo zapadającą w pamięć.

      Rewolucje przeszły też billboardy. Mamy teraz możliwość zobaczyć na nich niemalże historyjki w odcinkach. Wygrały one z półnagimi kobietami i sztucznie uśmiechniętymi facetami, którzy dotychczas na nich rezydowali.

      Polacy od początku deklarowali podchodzenie z dystansem do reklam i podkreślali, że nie kierują się nimi w podejmowaniu zakupowych decyzji, ale chętnie je komentują, rozmawiają na ich temat w gronie przyjaciół i rodziny, krytykują i chwalą. Oznacza to, że reklama nie jest społeczeństwu obojętna. Z całą pewnością jest to dobra informacja dla jej twórców i instytucji zlecających jej wykonanie. Być może właśnie to spowodowało zmiany w kampaniach reklamowych niektórych produktów.

     Współcześnie reklama wywiera ogromny wpływ na światopogląd i spojrzenie na samych siebie, co powoduje że reklama kształtuje, w silny sposób ocenę zachowań i odpowiednie kryteria. Dlatego różni się w zależności do kogo ma ona dotrzeć, na przykład reklama dla dzieci stawia na kolor, barwę, jasność i na pewno na inne problemy moralne aniżeli reklama skierowana do dorosłych, którzy dysponują inną wiedzą.

      Wpływ spotów na ludzie życie idzie w dwóch kierunkach:

    - przypisywanie nieograniczonego wpływu na zachowania i światopogląd
    - odmawianie jakiegokolwiek wpływu

      Jest to spojrzenie dosyć płytkie, bowiem reklama jest wieloaspektowa i nie można jej oceniać powierzchownie. Jej odbiór jej uwarunkowany wewnętrznie jak i zewnętrznie względem człowieka. Dlatego też należało by ją rozpatrywać poprzez pryzmat wielu czynników, okoliczności i zachowań. Niebezpieczeństwo polega na tym, że reklama może działać negatywnie. Dzieję się tak w momencie, gdy trafia na grunt gdzie brak krytycznego myślenia i obiektywnej analizy. Niska samoocena, zagubienie i osamotnienie również przyczyniają się do niepożądanego odbioru. Nie są ona współzależne z reklamą, idą własnym torem, ale mają nań wpływ. Jak widać to nie tylko reklama ma wpływ na społeczeństwo, ale i na odwrót- kondycja populacji dyktuje zapotrzebowanie na konkretny przekaz.

      Nakazem reklamy winno być stosowanie się do dobrego smaku i odnajdywania się w kanwie zasad moralnych. Często odchodzi się od tej zasady na rzecz demoralizacji i wulgarności. Celowo pojawiają się odwołania do dorobkiewiczowska i chciwości, czyni się to po to, aby szokować, posługując się niestety tanimi chwytami. Ale czy na pewno o to nam chodzi, chcąc przedstawić nasz produkt?

     Reklama może też nieść ze sobą ładunek jak najbardziej pozytywny. Pozwala ona wówczas poziom moralny i uczciwy wśród twórców, ale i wobec konsumenta.

      Ocenia się, i słusznie, że reklama odgrywa ważną rolę w systemie gospodarczym, przyczyniając się do jej dużego rozwoju. Jest niezbędna do funkcjonowania lokomotywy, zwanej ekonomią rynkową. Ta forma marketingowa jawi się jako bardzo skuteczne narzędzie do wykorzystania zasobów i zaspokajania potrzeb społeczno- ekonomicznych.

      Badania wykazują, że sporo Polaków twierdzi, że dobry produkt nie potrzebuje reklamy, aby został sprzedany. Wzrasta także liczba zwolenników stwierdzenia, że przez spoty kupowane są przedmioty w ogóle nie potrzebne. Okazuje się jednak, że słowa to jedno a czyny to co innego. Analizy rynkowe mówią jasno, że produkty pojawiające się w mediach mają o wiele wyższą sprzedaż i zyski, aniżeli te nieobecne.

     Nie ma wielu osób, które są zupełnie odporne na wpływ reklamy. Należy więc wysnuć wniosek, że spoty, billboardy czy inne formy kształtują światopogląd, a co ważne dla sprzedających- stwarza potrzeby, które zostaną zaspokojone.

      Kiedy firma zdecyduje się na zareklamowanie swojego produktu czy usług powinno się zastanowić co chce uzyskać. Zazwyczaj, jak to było już powiedziane, wyższą sprzedać i promocję marki. Gdyż jak powszechnie wiadomo - reklama jest dźwigną handlu. I to bardzo silną i wydajną.

wróć do kategorii... Autor: redakcja BudujemyFirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Małopolskie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Małopolskie

    Newsletter