Reklamowe ABC

Reklamowe ABC

     Język łaciński przychodzi nam z pomocą w wielu kwestiach życiowych. Starożytne pisma nie mogłyby bez niej funkcjonować. Nawet współcześnie jest one niezbędna, choćby w praktyce lekarskiej i medycynie nowoczesnej. Jest to język uniwersalny i ponadczasowy. Mimo tego, że z jednej strony odchodzi ona w niepamięć, to z drugiej umiejętne się nią posługiwanie wzrasta do rangi prestiżu i renomy. Mimo jej antyczności ma ona, paradoksalnie, mnóstwo wspólnego z wynalazkami ostatniego stulecia. Jednym z nich jest reklama.

      Właśnie z łaciny pochodzi jej nazwa. Reklamo, recla oznacza informację. Jeśli dołożyć do tego informację połączoną z komunikatem perswazyjnym otrzymamy definicję reklamy. Jej celem jest skłonienie do zakupu i użytkowania danych towarów i usług. Może ona przybierać różne postaci, od przykładnej treści o cechach produktu po jego apoteozę, pozbawioną konkretnych danych.

      Dzisiejszy marketing i dotarcie do klienta nie były w stanie dotrzeć do takiej szerokiej społeczności odbiorców bez promocji i reklamy właśnie. Warto zatem zapoznać się z jej mechanizmem i skorzystać z proponowanego przezeń oręża.

      Aby zrozumieć znaczenie reklamy znów powinno się sięgnąć po wiedzę starożytną, gdyż tam rozpoczynają się źródła. Ludzie antyku reklamowali swoje karczmy, zajazdy, poprzez napisy na ścianach. W kolejnej epoce rozpoczęła się historia innej formy reklamy, a mianowicie ustnej. Z resztą do tej pory postać pantoflowa święci największe triumfy. Krokiem milowym dla reklamy okazał się być wynalazek Gutenberga, a potem jej kariera potoczyła się błyskawicznie. Wczesne lata pięćdziesiąte poprzedniego stulecia to powitanie reklamy w szeregach telewizyjnego świata.

      Od tamtej pory wiele się zmieniło. Reklama została skomercjalizowana i podzieliła się w wielorakie sposoby. Istnieje posegregowanie reklamy ze względu na treść, na przykład:

    - społeczna- ma za zadanie zmian w społecznych pożądaniach.
    - teaserowa- to typ reklamy wymagającej myślenia. Jest ona dwuetapowa. W fazie pierwszej ukazuje się komunikat, który ma na celu zainteresować klienta. Dopiero w drugiej odsłonie wyjaśnia swój przekaz.
    - propagandowa- wpływa ona na bodźce wzrokowe lub słuchowe, trwają one na tyle krótko, by mogły być świadomie zarejestrowane.
    - porównawcza- ta forma porównuje reklamowany przedmiot z innym, konkurencyjnym

      Jest to, oczywiście, mocno okrojona lista. Ma ona zasygnalizować odcienie reklamy, nie zaś dokładnie je omówić. Pożądane byłoby na dłużej zatrzymać się przy mediach, które reklamę rozpropagowują:

    - Internet- można zamieścić reklamę za pośrednictwem stron WWW (z ang. Word Wide Web). Przykładem są strony, będące rezultatem wyszukiwania informacji poprzez ogólnodostępne wyszukiwarki internetowe, banery (graficzna forma przekazu treści, która równocześnie jest bezpośrednim odnośnikiem do strony produktu) oraz marketing opierający się na przesyłaniu wiadomości na pocztę elektroniczną. Nieodzowną zaletą Internetu jest jego nieograniczony zasięg, zarówno czasowy jaki i geograficzny.

    - Telewizja- tu walczymy za pomocą tak zwanych spotów, mówiąc po polsku jest to krótki film reklamowy, wyświetlany w przerwach programowych (nie ma nic bardziej denerwującego niż dwudziestominutowa reklama w czasie emisji ciekawego filmu...). Trwa zazwyczaj około 30 sekund.

    - Prasowa- najczęściej reklama przyjmuje tu formę rysunku czy fotografii, ale są też wykorzystywane techniki, na przykład rebusowe. Plusami prasy jest częsty kontakt z odbiorcami. Związane jest to z częstotliwością ukazywania się danego pisma, a co tym idzie i reklamy.

    - Radio- wpływa ona na bodziec słuchowy. Ma ona różny zasięg, w zależności od radiostacji- lokalny, regionalny, krajowy czy międzynarodowy. Jej wadą jest powierzchowność przekazu i brak skupienia odbiorcy. Rzadko zdarza się, aby słuchać był skoncentrowany w czasie słuchania radia.

    - Ulica- a raczej billboard, czyli tablica dużych rozmiarów, która służy do zawieszania na niej reklamy. Jej plusem jest szerokie spectrum odbiorców (niejednokrotnie uliczne stłuczki są spowodowane zagapieniem się na tę formę reklamowania...). Aby była widoczna nocą posiada oświetlenie. Kolejną formą uliczną jest reklama tranzytowa, umieszczana na pojazdach komunikacji miejskiej lub na prywatnych samochodach. Inną formą jest roznoszenie ulotek- reklama tania i skuteczna. Jej koszty to zaledwie wydruk i zatrudnienie studenta do ich roznoszenia. Trafia do wielu odbiorców, którzy wyciągając ulotkę ze skrzynki na listy, czy też podnosząc z wycieraczki, analizują jej treść.

    - Spam- jak bardzo się ich nie znosi! Są to niechciane wiadomości elektroniczne otrzymywane za pomocą poczty elektronicznej i komunikatorów. Zaletą jest spora grupa odbiorcza, minusem- mała uwaga do nich przywiązywana.

      Reklama bywa także połączona z edukacją poprzez organizowanie prezentacji własnych technologii lub też pisanie artykułów do prasy branżowej. To również jest rozpowszechnianie informacji, co mieści się w definicji reklamy. Często są w niej wykorzystywane chwyty niskich lotów, jak wykorzystywanie skandali czy głośnych procesów sądowych. Wpływa to na zainteresowanie wokół reklamy, a tym samym jej siły oddziaływania. Posiada ona także określone funkcje:

- Edukacyjna
- Informacyjna
- Wspierania sprzedaży
- Konkurencyjna
- Manipulacyjna
- Komplementarności


      Są to dane dosyć prozaiczne, ale ważne, godne podkreślenia i poświęcenia im uwagi. Decydując się na reklamę winno się odpowiedzieć sobie na pytania: „po co?" i „w jakim celu?". Należy wyznaczyć sobie priorytety, przez co zaoszczędzimy sobie niepotrzebnego stresu, a nader ważny jest fakt, że nie spustoszymy firmowego budżetu. Mimo rangi reklamy nie powinno się bezsensownie trwonić na nią pieniędzy. Reklama ma być dobra, skuteczna, ale niekoniecznie kosmicznie droga. Będąc zwykłymi laikami w tej dziedzinie, warto zwrócić się o pomoc do agencji reklamowych, których nie brakuje na naszym ryku.

wróć do kategorii... Autor: redakcja BudujemyFirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm Świętokrzyskie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm Świętokrzyskie

    Newsletter