Filozofia - nauką pomocniczą biznesu

Filozofia - nauką pomocniczą biznesu

     Filozofia jako nauka pomocnicza biznesu? - Na twarzach wielu z Państwa może pojawić się zdziwienie, ale od kilku lat tendencja wiązania tych dwóch pozornie dalekich profesji stała się czymś powszechnym. Na wystawach wielu księgarni częstym widokiem stała się książka Sztuka wojny w biznesie, która przenosi sens strategii wojennej Sun Tzu na realia codziennej pracy przedsiębiorców. Warto wspomnieć, że pomysły chińskiego myśliciela i generała odnajdują w wyżej wspomnianej książce realne koncepcje gotowe do wykorzystania prawie dwa i pół tysiąca lat po napisaniu pierwowzoru. Jeśli bliżej się nad tym zastanowimy dojdziemy do wniosku, że ekonomia i biznes działają według zasad i pojęć, którymi od stuleci zajmują się filozofowie. Najprościej ilustrują to pojęcia ekonomii i rynku jako systemu wzajemnie się uzupełniających obiektów.


     Ciekawostką może się wydać, że twórcą pojęcia ekonomia jest grecki filozof Arystoteles. W jego mniemaniu ekonomia była nauką o zarządzaniu gospodarstwem domowym. Jeżeli w dalszym ciągu nie byłem w stanie Państwa przekonać spróbuję użyć bardziej współczesnych przykładów. Dla przedsiębiorcy chlebem powszednim wydają się rozmowy, negocjacje czy kierowanie personelem poprzez wydawanie poleceń. Wszystkie powyższe czynności znacznie ułatwia zaznajomienie z filozofią jako nauką o poznaniu istoty rzeczy i zjawisk. Na styku biznesu i kontaktów międzyludzkich pojawia się zupełnie nowy aspekt tytułowego problemu, czyli etyka. Paradoksem może się wydać coraz większe zainteresowanie etyką w biznesie wielkich korporacji i gigantów rynku, którzy ostatnimi czasy zatrudniają specjalistów w tej dziedzinie do wykładania podstawowych zasad etycznych swoim pracownikom. Nie sposób w tej sytuacji nie wspomnieć o drugiej stronie tego połyskującego medalu. Wielkie korporacje zmuszone konkurencją, chęcią redukcji kosztów lub po prostu pragnieniem zysku traktują pracowników jak maszyny a programy o etyce stanowią tam część kampanii polepszającej wizerunek publiczny. Jeśli jednak podejdziemy do sprawy poważnie zrozumiemy, że właściwie pojęta etyka w biznesie może się bardzo opłacić.

     Nie od dziś wiadomo, że lepiej motywowany pracownik, którego traktuje się jak partnera pracuje wydajniej. Stosowanie szeroko pojętej filozofii nie tylko ułatwia porozumiewanie się, ale i przynosi wymierne korzyści w postaci zysków. Powróćmy jeszcze raz do samych pojęć systemu i obiektów, jakie się w nim znajdują. Traktowanie rynku, firmy i wszystkich zjawisk z pogranicza biznesu w ten sposób prowadzi do wykorzystania kolejnej gałęzi pokrewnej filozofii, czyli logiki. Logika służy do operowania obiektami wedle reguł panujących w systemie. Jeśli wydaje się to państwu dość enigmatyczne posłużę się przykładem. Rynek jest systemem, firmy produkujące i konsumenci to obiekty a regułami jest na przykład prawo popytu i podaży. Jeśli zapoznamy się lepiej z wieloma prawami rynku dojdziemy do wniosku, że są to zwykłe prawa logiki przeniesione na grunt ekonomii. Gorąco polem lekturę filozofii wszystkim ludziom biznesu nie tylko ze względu na użyteczność ale także jako odskocznie, która pozwoli nabrać dystansu i spojrzeć na sytuację z nowej perspektywy.

     Wielki patron i teoretyk biznesu Adam Smith stwierdził, że źródłem bogactwa narodów jest jego praca. Dal mnie to zdanie godne jest wielkiego filozofa. Uważał też, że każdy człowiek kieruje się prawem pierwszeństwa własnego interesu co nie tylko predysponuje go do miana filozofa ale i psychologa, specjalisty z dziedziny behawioryzmu. Podstawy jego doktryny wolnego i nieograniczonego handlu oraz niechęć do gospodarki sterowanej znajdują swoje korzenie w filozofii i podejściu do gospodarki z nowej perspektywy. Po zapoznaniu się nie tylko z poglądami Adama Smitha można dojść do wniosku, że ekonomia jako nauka wyrosła na filozofii, ponieważ opisuje pojęcia i zjawiska w sposób uniwersalny i wizjonerski.


wróć do kategorii... Autor: redakcja BudujemyFirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Zachodniopomorskie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej pomocy inwestycyjnej. Przewidu

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Zachodniopomorskie

    Newsletter