Planowanie działalności marketingowej firmy

Planowanie działalności marketingowej firmy

     Każdy segment naszej działalności powinien być dobrze zaplanowany szczególnie, jeśli chodzi o marketing. Jak wiadomo strategia ta ma służyć szeroko zakrojonej integracji z klientem zmierzającej do zwiększenia popytu na nasz produkt lub usługę. Naszym celem stanie się nie tylko wynajdywanie odpowiedzi na wciąż zmieniające się gusta użytkowników, ale także kreowanie ich potrzeb. Wszystkie te zmiany są doskonale widoczne na przykład w segmencie usług telekomunikacyjnych czy w sektorze bankowym gdzie konkurencja wymusza konieczność ciągłych zmian w kierunku ulepszeniu współpracy z klientem. Jeśli chcemy, aby nasze działania były tak skuteczne powinniśmy je wcześniej bardzo dokładnie zaplanować. Jeśli wcześniej pracowaliśmy nad biznesplanem to zdobyte doświadczenie będzie teraz procentować.

     Momentami dobry plan marketingowy do złudzenia przypomina dobrze napisany biznesplan. Rozpoczynamy oczywiście od krótkiej charakterystyki naszego przedsięwzięcia, która służy eliminacji najprostszych błędów związanych z przyjęciem niewłaściwych założeń względem naszej firmy. Po tym niezbędnym wstępie przechodzimy do oceny naszej aktualnej sytuacji na rynku. Musimy odpowiedzieć sobie na pytania, jakimi środkami marketingowymi dysponuje nasza firma, jak wygląda obecna promocja naszych towarów lub usług, jakie szanse lub zagrożenia niesie nasza działalność marketingowa oraz jak wygląda sytuacja z konkurencją. To niezwykle ważny element gdyż będzie stanowił podstawę naszych kalkulacji marketingowych. Automatycznie po zakończeniu tego etapu należy przejść do wyznaczenia celów i podobnie jak w przypadku biznesplanu dzielimy je na krótkoterminowe, czyli te, których wykonanie możliwe jest w najbliższym czasie oraz długoterminowe, których realizacja wiąże się z większą perspektywą czasową.

     Posiadając wszystkie poprzednie elementy planu marketingowego możemy teraz nakreślić wstępne strategię dotyczące ceny, promocji produktu/usługi, rywalizacji z konkurencją, czy samej sprzedaży. Oczywiście wszystkie te działania powinny mieścić się w harmonogramie zadań, który sami sobie wyznaczamy. Powinien on zawierać dokładny podział zadania na etapy, przydział realizacji oraz odpowiedzialnych za nią ludzi. W późniejszym czasie będzie on także służył weryfikacji rezultatów. Wiadomo, że w celu wykonania wszystkich zadań należy pomyśleć o budżecie na ten cel, dlatego należy wygospodarować środki przeznaczone tylko i wyłącznie na cele marketingowe. Jeśli dobrze ułożymy nasz plan to zainwestowane pieniądze na pewno nie pójdą na marne. Pamiętajmy, że cała ta operacja ma za zadanie zbadanie, zdobycie i zajęcie wszelkich możliwych dróg dostępu do klienta. Po pierwsze należy uczynić nasz produkt lub usługę na tyle zauważalną, aby przyciągała uwagę także tych klientów, którzy nie reprezentują naszej grupy docelowej. Po drugie należy im uświadomić konieczność zakupu naszego towaru i wreszcie po trzecie zatrzymanie ich przy sobie. Jeśli to nam się uda możemy uważać nasz plan marketingowy za wykonany w stu procentach.

     Pojęcie strategii marketingowej powinno opisywać wszystkie procesy związane z lepszą logistyczną organizację naszej firmy względem wciąż zmieniającego się rynku. Dobry przedsiębiorca powinien wiedzieć, że dobra strategia marketingowa ulega ciągłym zmianom i na bieżąco odpowiada potrzebom klienta. Podczas tworzenia dobrego planu marketingowego nowego znaczenia nabiera słowo rynek. Nie pozostaje jedynie pojęciem abstrakcyjnym, ale staje się wielowymiarową przestrzenią naszych działań. Z jednej strony mamy sprzedających z drugich kupujących a pomiędzy nimi wielką przestrzeń, którą można zagospodarować wedle uznania. Jednak przy tworzeniu naszego planu musimy respektować kilka zasad, aby uniknąć prostych błędów. Dystans pomiędzy nami a konsumentem powinien być jak najmniejszy a liczba dróg dostępu do niego jak największa. Sama przestrzeń rynku staje się miejscem rywalizacji o klienta i trzeba respektować jej prawa. Należy być rozpoznawalnym, aby nasza marka nie przepadła wśród setki sobie podobnych. Sytuacja ta tyczy się też pełnego poszanowania praw i zmian rynku, do których dopasowujemy naszą strategię. Sądzę, że klucz do sukcesu w planowaniu naszych strategii sprzedaży i promocji stanowi zmiana zapatrywania na rynek i klienta jako zjawiska niezmienne.      

 

wróć do kategorii... Autor: redakcja BudujemyFirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Mazowieckie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Mazowieckie

    Newsletter