Umiejętność negocjowania w biznesie

Umiejętność negocjowania w biznesie

     Umiejętność negocjacji nie jest potrzebna jedynie policji czy politykom wyższego szczebla, ale nam wszystkim tak w pracy jak i życiu codziennym. Nieraz stajemy w obliczu pozornie sprzecznych interesów kreując się stroną konfliktu, którego pozornie nie sposób rozwiązać. Wtedy właśnie umiejętność negocjacji staje się nieodzownym narzędziem rozwiązywania sporów. Tym bardziej, jeśli jesteśmy trybem wielkiego mechanizmu nazywanego rynkiem. Pewnie nie raz spotkałeś się z sytuacją, gdy ktoś uparcie stawia na swoim a konflikt wydaje się nie do przezwyciężenia. Umiejętność negocjacji pomaga nie tylko rozwiązać sam konflikt, ale też uzyskać kompromis, który zadowoli każdą stronę sporu.

     Niestety by uzyskać znajomość technik negocjacji należy poświęcić trochę czasu i pieniędzy. Oczywiście istnieją sposoby mniej i bardziej kosztowne czasowo i finansowo, ale czy w tej kwestii warto oszczędzać. Można zakupić kurs negocjowania w formie ksiązki lub zapisać się na zajęcia praktyczne. Osobiście polecamy drugą opcję gdyż nic lepiej nie sprawdza naszej wiedzy niż żywa debata z innymi. Uzyskamy w ten sposób bardzo cenne doświadczenia. Na takim kursie instruktor zaznajamia nas nie tylko z technikami samych negocjacji, ale i z psychologicznym aspektem porozumiewania się z drugim człowiekiem. Wiadomo przecież, że nasi przyszli dysputanci to w końcu zwykli ludzie.

     Na takim kursie niezwykle wiele zależy od osoby trenera, który powinien nie tylko posiadać niezbędna wiedzę czy doświadczenie, ale także umiał ją przekazać w lekki i przystępny sposób. Zajęcia, tego typu zazwyczaj obfitują w liczne żarty i anegdoty po to, aby kolejna godzina z rzędu nie wydawała się nudna czy męcząca. Zajęcia takie często posługują się różnymi zabawami i symulacjami, które w praktyczny sposób podnoszą nasze umiejętności. Początkowo takie zabawy mogą wydawać się zbędne, ale z czasem zauważymy, że identyczne sytuacje spotykają nas w życiu. Część symulacji może okazać się przydatna przy negocjowaniu ceny lub warunków pracy. Zajmijmy się teraz czysto praktycznymi aspektami takiego kursu. Zazwyczaj jest on łączony z kursami komunikacji lub pracy w zespole, co pozwala optymalnie wykorzystać każdą nowo nabytą umiejętność. Początkowo warto popracować nad ogólnymi aspektami komunikacji, czyli werbalnymi i niewerbalnymi sygnałami wysyłanymi w kierunku rozmówcy.

    Część teoretyczna jest niezbędna przed przystąpieniem do praktyki. Wiedza ta jest nieodzowna, jeśli staramy się o posadę drogą wstępnego przesłuchania. Często nawet zdarzają się trenerzy, którzy podczas zajęć aranżują takie przesłuchanie stawiając się w roli złośliwego szefa. Oczywiście nie sposób pominąć liczne testy, które rozwiązujemy podczas zajęć. Mają one na celu sprawdzenie naszych predyspozycji w pracy grupowej lub ustalić cechy naszego charakteru odpowiadające pełnionej przez nas funkcji. Po wypełnieniu takich testów możemy się przekonać czy stanowisko, które zajmujemy odpowiada naszym predyspozycjom i czy nie warto zmienić pracy.

    Jeśli stawiamy pierwsze kroki na drodze zatrudnienia wskażą nam one zawody, w których najlepiej dawalibyśmy sobie rade. Jeśli jesteś już człowiekiem, przed którym świat biznesu nie ma tajemnic z pewnością docenisz praktyczne symulacje negocjacji lub debatę oxfordzką, która poprawi Twoje samopoczucie w trudnych sytuacjach. Ukończenie takiego kursu kończy się zdobyciem certyfikatu, który na pewno zrobi wrażenie na pracodawcy tym bardziej, jeśli komunikacja międzyludzka jest częścią Twojej pracy. Oczywiście takie kursy relatywnie rzecz ujmując do małych wydatków nie należą, ale nie ma się, czym zrażać gdyż często pracodawcy opłacają taki kurs lub można zwrócić się z prośbą o refundację części środków z programu UE podnoszenie kwalifikacji w pracy lub promocja przedsiębiorczości. Dołączenie takiego certyfikatu do CV może bardzo pomóc w zdobyciu wymarzonej pracy, jak i ułatwić drogę awansu.

    Podczas kursu będziemy uczyć się także różnych małych trików związanych z negocjowaniem, które ułatwiają osiągnięcie upragnionego celu. Jednak jest ryzyko ich stosowania gdyż w sporze zawsze powinna zwyciężyć logika i zdrowy rozsądek, ale czasami nie ma wyjścia i trzeba uciec się do podstępu. Oczywiście automatycznie uczymy się bronić przed podstępami ze strony konkurencji, która w tej materii nie pozostaje bierna. Obecnie wiele osób udaje się na takie kursy i chyba nie warto pozostawać w tyle stając się łatwym i naiwnym łupem. Najważniejszą myślą, jaką powinnyśmy wynieść z takiego kursu jest stwierdzenie amerykańskiego pisarz Ambrosa Bierca, który pisał: „Kompromis: Takie dopasowanie sprzecznych interesów, które daje każdej stronie satysfakcję na myśl, że dostała to, czego nie powinna była dostać, i że nie pozbawiono jej niczego, co jej się sprawiedliwie należało.".

 

wróć do kategorii... Autor: redakcja BudujemyFirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Łódzkie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Łódzkie

    Newsletter