Zachowania konsumentów podstawą naszej strategii marketingowej

Zachowania konsumentów podstawą naszej strategii marketingowej

     Lepsze zrozumienie zasad funkcjonowanie rynku oraz zachowań konsumenckich może w wielkim stopniu przyczynić się do rozwoju naszej firmy. Układając strategię marketingową musimy próbować przewidzieć zachowania nabywców, których gusta w pewnym stopniu kreuje rzeczywistość a z drugiej strony tworzymy je sami jako producenci rywalizujący o rynek zbytu. Przy wstępnym rozeznaniu naszego potencjalnego rynku zbytu należy odpowiedzieć sobie na kilka fundamentalnych pytań:                                     

- Jaki typ konsumenta będzie zainteresowany naszymi produktami lub usługami?    

- Jakie czynniki decydują o jego zdolności nabywczej lub jej braku?

- Jak eksponowane muszą być nasze produkty, aby zauważył je potencjalny nabywca?

- Jakimi drogami możemy dotrzeć do jak największej grupy odbiorców?                                          


     Kolejnym ważnym elementem strategii marketingowej jest plan realizujący partnerskie stosunki klient producent. Nabywca musi traktować nasz produkt czy usługę jako nieodłączny element swojego życia i to jest nasz cel podstawowy. Niezbędnymi narzędziami prowadzącymi do celu będą tu wszelkiego rodzaju arkusze ankiet, instrumenty i strategie marketingowe czy po prostu sama informacja o kliencie pozyskiwana inną drogą. Wszelkie nasze działania powinny dążyć do jak najlepszego poznania potrzeb i życzeń klienta tak, aby jego nawyki konsumenckie nie stanowiły dla nas tajemnic.

     Przy tworzeniu takiego planu jak i dobieraniu odpowiednich narzędzi warto podzielić rynek konsumentów na grupy i podgrupy. Rynek -  Grupa Konsumentów połączona wspólnymi nawykami - Klient indywidualny. Jeśli nasza firma wprowadziła już na rynek produkt lub usługę warto na bieżąco monitorować postępy w dystrybucji, reakcje klientów i ewentualne życzenia służące poprawieniu jakości produktu. Opinii klientów nie należy bagatelizować gdyż mogą okazać się cennymi wskazówkami dotyczącymi zmian naszej przyszłej strategii marketingowej. W celu lepszego sprecyzowania planu marketingowego warto rozrysować sobie drogę, jaką musi pokonać produkt lub usługa, aby dotrzeć do klienta. Oto przykład:                                

     Producent - Dystrybutor - Miejsce sprzedaży - Odbiorca. Oczywiście nasz schemat może wyglądać zupełnie inaczej, ale istotnym jest, aby nie pominąć żadnego elementu. Po ukończeniu tego etapu możemy przejść do ustalenia profilu psychologicznego naszego potencjalnego odbiorcy. Musimy podzielić wszystkich klientów wedle pewnych kryteriów aby sprecyzować nasz optymalny segment konsumentów:

1. Zasobność portfela(czyli jak zamożny klient może sobie pozwolić na zakup naszego produktu lub usługi),       

2. Przedział wiekowy potencjalnego nabywcy,

3. Najczęściej wykorzystywany sposób nabycia( rodzaj wybieranych sklepów, sposób zapłaty),

4. Charakterystyczne zachowania i przyzwyczajenia(na przykład przywiązanie do marki lub firmy).                                                                                                   

     Po tym wstępnym rozeznaniu możemy rozpocząć precyzowanie profilu naszego konsumenta. Posiadając te wszystkie dane możemy dokładnie sprecyzować portret naszego potencjalnego nabywcy i dopasować do konkretnego segmentu wiekowego, posiadanych zasobów finansowych czy upodobań handlowych. Pamiętajmy, że wszystkie dane, jakie uzyskujemy powinny się zazębiać w pewien stereotyp o kliencie.


     Młody człowiek, który będzie zainteresowany naszym produktem zazwyczaj posiada dość ograniczoną zdolność nabywczą i ceni markowe produkty oraz nabywa towary w różnych miejscach (centra handlowe, Internet). Starszy konsument posiadający większe zdolności nabywcze będzie zwracał uwagę na wykonanie, marka nie będzie dla niego tak ważna a sposób nabywania produktu będzie dość ograniczony. Porównując te dane z naszym profilem wytwórczym uzyskamy odpowiedź na pytania, w jaki sposób prowadzić dystrybucję i jaki rodzaj reklamy najlepiej trafi do naszych klientów? Zachowania klientów pozwolą nam dostosować formy promocji i sprzedaży przez co nie będziemy tracić już czasu ani pieniędzy na chybione kampanie reklamowe.

 

wróć do kategorii... Autor: redakcja BudujemyFirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Warmińsko - Mazurskie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Warmińsko - Mazurskie

    Newsletter