Elektroniczny PIT

Elektroniczny PIT

     Świt przeżył już kilkakrotnie różne epoki, w tym lodowcową. Europa przetrwała epokę kilku dyktatorów. Polska ma już za sobą epokę PRL-u. To właśnie ten okres jest kojarzony głównie z pustakami na sklepowych półkach i kolejkami. O ile świecące pustkami półki odeszły w niepamięć, o tyle kolejki funkcjonują nadal- za karpiem w Wigilię, do kasy w hipermarkecie w sobotnie popołudnie i do okienka w urzędzie skarbowym, aby złożyć deklarację PIT. Na kolejki w marketach wpływu raczej mieć nie można, ale z ogonkowi do fiskusa wypowiedziano otwartą wojnę.


     Pewnym krokiem wchodzimy w epokę elektronicznego rozliczania się z urzędem skarbowym. Nadchodzi era bez uciążliwych kolejek w urzędach i bez opuszczania własnego domu i ciepłych bamboszy. Deklaracje podatkową za rok 2008 będzie można wysłać z osobistego komputera. Jednak istnieją pewne utrudnienia, a raczej kryteria, które trzeba spełnić, chcąc zostać e- podatnikiem:

- Złożenie zawiadomienia fiskusa o chęci elektronicznego rozliczania się,
- Posiadanie podpisu elektronicznego,

 

     Rodzi się pytanie ilu podatników skusi się na wirtualne rozliczenia? Z informacji resortu finansów wynika, iż 83% deklaracji w Polsce są składane przez przedsiębiorców, do pozostałych 17 należą osoby fizyczne. Firmy mogą składać PIT- y drogą elektroniczną od dłuższego czasu, a liczba uprawnionych to 7,5 tysiąca spółek. Jednak tylko 8% zdeklarowało chęć skorzystania z nowatorskiej usługi. Ministerstwo Finansów podaje, iż drogą elektroniczną spłynęło zaledwie 306 podatkowych rozliczeń, w czasie gdy, na przykład w Estonii ich liczba jest duża- aż 86% społeczeństwa rozlicza się komputerowo. Mimo tak słabego początku e- rozliczeń, Ministerstwo Finansów jest pełne optymizmu dla tej sprawy, w związku z czym przygotowuje szereg udogodnień na drodze do kompletnego informatyzowania rozliczeń podatkowych.


     Na chwilę obecną podatnik musi zdeklarować w urzędzie chęć e- zeznań. W tym celu powinien:

- Pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Finansów formularz ZAW-E1
- Wypełnić druk swoimi danymi oraz wskazać osoby, które będą upoważnione do składania deklaracji w imieniu podatnika
- Złożyć formularz w swoim urzędzie skarbowym
- W kolejnym formularzu ZAW-E2 określamy chęć podjęcia współpracy z fiskusem przez Internet
- Otrzymanie od Naczelnika, który musi wyrazić zgodę na rozliczenie drogą elektroniczną, zaświadczenia ZAS-E1
- Oczekiwanie na potwierdzenie to okres do 30 dni.

 

Obecnie jest możliwość e- rozliczeń następujących dokumentów:

- PIT-36
- PIT 36-L
- PIT-37
- PIT-38
- PIT-40
- VAT-7
- VAT-9
- CIT-8


Metodą elektroniczną będzie można również aktualizować władne dane w urzędzie skarbowym, co także jest znacznym udogodnieniem. Jednak za nim będzie nam tak wygodnie trzeba posiadać e- podpis. Ustawa z dnia 18 września 2001 r. definiuje, iż podpis elektroniczny stanowią dane w postaci elektronicznej, które służ do identyfikacji osoby składającej ów podpis. Określa się to także mianem techniki potwierdzającej autentyczności dokumentów i tożsamości ich właściciela.  Tak zwany bezpieczny e- podpis jest:

  • - jest przyporządkowany tylko do osoby składającej podpis
  • - jest sporządzany przy pomocy podlegających kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego
  • - jest połączony z danymi, do których został dołączony, tak, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest do rozpoznania.

 

Kwalifikowany (bezpieczny) podpis elektroniczny wykorzystuje nie tylko do wysłania e- rozliczeń do fiskusa. Jest on stosowany w kontaktach biznesowych, w elektronicznych przetargach lub przy przelewach przez banki. Te ostatnie preferują inne zabezpieczenia niż ten rodzaj e- podpisu. Wciąż jego użytkowanie jest prowadzone na niewielką skalę. Pośród dużych przedsiębiorstw stosuje go 32%, a małe firmy to zaledwie 10% ogółu.


            Koszt za certyfikat to około 200 do 300 złotych. Dodatkowo winno się doliczyć coroczną lub dwuletnią opłatę za odnowienie certyfikatu (50-100 złotych). W szczególności dla mniejszych działalności gospodarczych, cena zakupu zestawu do e- podpisu jest nieadekwatny do korzyści. Oprócz tego elektroniczna parafka jest przypisana do konkretnej persony. W związku z czym, firmy decydują się na zakup dwóch certyfikatów, po to by zabezpieczyć się w przed nieoczekiwanym odejściem pracownika, chorobą albo urlopem.


            Technika i płynące z niej korzyści zaczynają wchodzić w każdy aspekt ludzkiego życia. Należy ten fakt zaakceptować, gdyż inaczej zagubimy się gdzieś na półmetku. Czasem z łezką w oku wspominamy stare, dobre czasu. Nawet te z kolejkami... dla tych którzy nie tęsknią pozostaje droga elektroniczna.

 

wróć do kategorii... Autor: redakcja BudujemyFirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Opolskie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Opolskie

    Newsletter