Kawiarenki, na, na, na...

Kawiarenki, na, na, na...

A kiedy już przyjdzie czas, pełne po brzegi są kawiarenki.
Pod okna ich, pełne gwiazd,
gdzieś w zakamarki wielkich miast ciągnie nas....


     Tak kilkanaście lat temu śpiewała Irena Jarocka właśnie o kawiarniach. Na czym polega ich magia, skoro kolejne pokolenia nucą pod nosem tę piosenkę, a znalezienie wolnego miejsca w kawiarence, w sobotnie ciepłe popołudnie, graniczy z cudem? Fenomen tego typu miejsc jest wielowymiarowy. Spędzenie paru godzin ze znajomymi i przyjaciółmi nad filiżanką kawy to sposób na miłe zagospodarowanie wolnego czasu. Kilkugodzinne rozmowy w pięknych, kawowych oparach...coś wspaniałego! Przyjaciółki zawsze lubią poplotkować nad tym czarnym napojem, mężczyźni zaś omawiają przy niej kwestie finansowe. Innym aspektem przyciągającym klientelę jest, przede wszystkim sama kawa. Niektórzy piją ją zaraz po przebudzeniu, a inni dopiero popołudniu, aby dotrwać na pełnych obrotach do wieczora. Z całą pewnością kawa gościu w życiu wielu z nas.


            Czasy PRL-u odeszły w niepamięć, a wraz z nimi sypana kawa z importu, pita w szklankach. Obecnie Polacy przywiązują uwagę do spożywanego napoju, przez co kawiarnie oferują szeroki asortyment kawowy. Również miejsce nie jest bez znaczenia- klient może nawet zapłacić więcej, aby dostać produkt wysokiej jakości i w gustownym lokalu. Kolejnym ważnym punktem w walce o klienta jest obsługa- powinna znać się na kawie, po to aby doradzić i polecić odpowiednią kawę, a także być przygotowanym na szczegółowe pytania i udzielanie nań odpowiedzi.


            Jak w większości rodzaju biznesu, tak i w tym, bardzo ważna jest lokalizacja, zaryzykować nawet można, że to najważniejsza sprawa. Nie trudno stwierdzić, że najlepsze miejsce to centrum miasta, ale również i te najdroższe. Za intratną lokalizację trzeba sporo zapłacić. Lokal na Starówce w Warszawie to koszt ok. 80- 400 zł za metr kwadratowy.  Innym rozwiązaniem jest umieszczenie kawiarni w centrum handlowym, bądź w wieżowcu, zajmowanym przez biura, z całą pewnością jest to tańsze opcja, ale i tu nie zabraknie fanów kawy.

            Kiedy już mamy lokal trzeba dostosować go na nasze potrzeby. Oprócz zaplanowania wyglądu kawiarenki, musimy zadbać o zaplecze sanitarne, takie jak toalety o odpowiednim standardzie oraz szatnie. Klimatyzacja, nagłośnienie to następne kwestie do rozważenia. Przystosowanie lokalu wymaga remontu, większego lub mniejszego, w zależności od stanu lokum. Jednak jest to wydatek rzędu kilkunastu tysięcy złotych. Te koszty mogą odliczyć osoby, które umiejscowią swój biznes w centrum handlowym- tam toalety i szatnia są ogólnodostępne. Odejdzie też problem klimatyzacji i nagłośnienia. Tu zazwyczaj podpisywana umowa obejmuje okres od 2 do 6 lat.


            Przejdźmy teraz do wyposażenia, czyli zarówno wystrój lokalu jak i sprzęty, które są potrzebne do serwowania kawy. Wystrój to wizytówka naszej kawiarni, zazwyczaj uznanie zyskują dwa typy:

  • - Klasyczne- proste, gustowne wnętrzna

  • - Tematyczne- tu należy wykazać się inwencją twórczą i urządzić cały lokal w jednym stylu przewodnim, z którym powinna być związana nazwa kawiarni


     Jeśli nie mamy wyczucia gustu poprośmy o pomoc dekoratora wnętrz. Projektując wnętrze nie zapominajmy o sercu tego miejsca - o barze. Musimy zaopatrzyć go w dobrej klasy ekspres ciśnieniowy do parzenia kawy. Oprócz tego ważny jest także młynek oraz filtr do wody. Rozszerzając ofertę można pomyśleć o maszynie do przygotowywania czekolady oraz bitej śmietany. Możemy też rozważyć wzbogacenie repertuaru o sprzedaż ciast, lodów czy kanapek. Do tego przydadzą się kolejne sprzęty, takie jak zamrażarki czy chłodziarki.

     Posiadając już sprzęt do kawy i dodatki powinno się bardzo zwrócić uwagę na sposób jej podawania. Nie ma mowy o serwowaniu jej w szklankach, tylko w gustownych filiżankach. Powinniśmy też pamiętać, że każdy rodzaj kawy wymaga specjalnego rodzaju szkliwa i filiżanek. Często taki asortyment oferują dostawcy kawy. Innym wyjściem jest zakup naczyń z nadrukiem symboli kawiarenki. Wybierając serwis miejmy jedno na uwadze- przede wszystkim zadowolenie klienta i jego chęć powrotu do naszego lokalu. Kiedy już goście sobie pójdą trzeba naczynia pozmywać, do tego niezbędna będzie zmywarka. Jak widać właściciela kawiarni czeka sporo pracy zanim otworzy drzwi do swego królestwa.


Rozpoczynając działalność firmy trzeba liczyć się z poniesieniem wydatków na starcie. Jeśli idzie o kawiarnię to koszty są spore:

- wynajem i adaptacja lokalu,

- zakup wyposażenia,

- zaopatrzenie się w towar,


     Niby tylko trzy podpunkty, ale dają razem sporą sumę. Czasem bywa, że początkowe wyliczenia sprawiają, że otwarcie kawiarni kończy się na etapie planowania w głowie. Nie każdy wie, jakie koszta wchodzą w grę. Oto przykładowe ceny, a zatem fundusze niezbędę do otwarcia kawiarenki:

- urządzenie lokalu, od 20 tys. złotych, nawet do 100 tys. w zależności od wielkości lokalu i tego jak ma wyglądać

- dostosowanie lokalu, związane z elektryką czy wodą to koszt ok. 20 tys. złotych

- bar+ krzesła i stoły to około 10 tys. złotych

- ekspres, tu rozpiętość cenowa jest duża: od kilkuset złotych do nawet 20 tysięcy

 - szkliwo około 500- 2000 złotych

- zmywarka: 2000- 5000 złotych

- chłodziarko- zamrażarka około 3000- 5000 zł

- reklama, w tym strona internetowa to koszt 2000- 4000 tys. zł

 

     Pomimo tak wygórowanych kosztów, pomysł na biznes w postaci kawiarenki, ma prawo funkcjonować na rynku. Powyższe wyliczenia obejmowały ceny związane z lokalem w centrum miasta, stworzenie kawiarni w centrum handlowym jest tańszą inwestycją, ale i równie opłacalną.  Trudno jest podać, choćby w przybliżeniu, miesięczne zarobki, jednak należy pamiętać, że cena jaką zapłaci klient za filiżankę rozpoczyna się na 4zł, a kończy na 20, przygotowanie takiego napoju to 1- 2 zł. Rachunek jest zatem prosty. Wszystko będzie uzależnione od naszej klienteli. Jednak im lepiej spełnimy warunki lokalowe, smakowe kawy czy miłej obsługi, tym mamy większą pewność, że klient do nas wróci wielokrotnie.

 

wróć do kategorii... Autor: redakcja BudujemyFirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Łódzkie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Łódzkie

    Newsletter