Mały marketing

Mały marketing

     Mały z całą pewnością nie znaczy gorszy czy mniej doskonały. O maleństwo również trzeba dbać i dać mu szansę rozwoju. Niech jednak pozory nas nie zmylą- małe też potrafi zawalczyć o swoje, rozpychając się przy tym szeroko łokciami. Nie jest to walka na pięści, ani nie rozgrywa się na macie, lecz na arenie marketingu. Promocji potrzebuje każda firma, nie zwracając uwagi na jej gabaryty. W przypadku mniejszych działalności gospodarczych należy przyjmować inne kryteria marketingowe, co nie oznacza całkowitej rezygnacji z formy reklamowania się.


     Powinno się pamiętać, iż marketing jest działaniem długofalowym. Nie można lekceważyć konkurencji, gdyż ona z całą pewnością nie śpi. Firmy, tworzące bazy klientów i współpracujące z nimi najczęściej dochodzą do bram sukcesu.  Jak tego dokonać na swoim niewielkim okręcie? Warto poznać kilka porad. Małe firmy powinny swym zasięgiem obejmować nisze rynkowe, które są celem jej oddziaływania marketingowego. Jest to realistyczne, niewygórowanie spojrzenie na sytuację panującą w mniejszych przedsiębiorstwach. Jest to możliwe ze względu na to, iż tego rodzaju luki są nieopłacalne dla dużych firm.


     Otwarcie współpracy z danym rynkiem musi wziąć pod uwagę dopasowanie jej działań do zapotrzebowania wśród klientów, co przyniesie zyski. W tym celu należy dokładnie zapoznać się z klientelą i wyjść z jak najatrakcyjniejszą ofertą. Małe firmy niejednokrotnie nie posiadają dużego kapitału, trzeba wówczas ruszyć głową i wykazać się nowymi i nietypowymi pomysłami, które przyciągną klientów jak magnes. Kolejnym plusem dla „drobnej" firmy jest bezpośredni kontakt z odbiorcami, przez co buduje się wieź emocjonalna i zaufanie. Nic nie działa lepiej niż porządna poczta pantoflowa, ta zaś pozwoli na pewne oszczędności w obrębie marketingu. Przy opracowywaniu strategii reklamowej powinno się zwrócić uwagę na cztery aspekty:


1. Produkt- przeanalizowanie odpowiedniego produktu do potrzeb klientów. Należy przemyśleć, czy wymogi klientów nie sugerują potrzeby stworzenia wariantów produktów, przeznaczonych dla różnych grup odbiorców.


2. Cena- nie jest ona jedynie wynikiem realnego kosztu produkcji i dystrybucji produktu, ale jego cenności w mniemaniu klientów. W zależności od wybranej strategii, firma może starać się:

      •  - zachęcić klientów niską ceną, w perspektywie myśląc, że koszt wyprodukowania towaru zwróci się w dłuższym czasie
      • - pozyskać mniejszą grupę klientów, którzy są gotowi zapłacić wyższą cenę za nowy produkt na rynku. Tutaj zwrot kosztów uzyskany zostanie stosunkowo szybko. Należy klarownie zdefiniować potrzeby, przyzwyczajenia i sytuację finansową odbiorców, określając miejsce w „hierarchii cenowej"


3. Miejsce- wybór sposobu sprzedaży produktu to splot takich, oto czynników:

      • - bezpośrednia grupa odbiorców, jej wybory i upodobania (czy produkt może być sprzedawany drogą elektroniczną)
      • - planowana liczba klientów i obszar, w którego obrębie zamierzamy sprzedawać produkt/usługę


4. Promocja- pozwala zrozumieć zachowanie klienteli i na zaplanowanie wysokości sprzedaży. W miejscu, gdzie istnieje silna konkurencja rynkowa klienta ma możliwość dokonania wyboru spośród wielu ofert firm, które o niego zabiegają. Sprzedając produkt lub usługę, gdy mamy podobną ofertę na rynku, należy wymyślić , w jaki sposób można przyciągnąć uwagę potencjalnego nabywcy.


     Wiele oszczędności leży po stronie przedsiębiorcy- to on powinien rozważyć jak najtańsze, ale przy tym skuteczne formy reklamy. Kiedy nie posiada się odpowiedniego kapitału, należy poświęcić trochę czasu na kampanię dla swojej działalności. Ten czas zostanie nam spłacony z nawiązką. Ekonomiczne formy reklamy, warte uwzględnienia to:

  • - Chwytliwa nazwa firmy- nazwa powinna być krótka, zwięzła i mówiąca o profilu   oferowanych usług
  • - Logo- winno być ciekawe i przyciągać uwagę
  • - Strona www- Internet to jedna z najtańszych form reklamowania się, a ma bardzo szeroki zasięg i oddziaływanie na odbiorców, czyli potencjalnych klientów
  • - Firmowe gadżety: kubki, długopisy, firmowy papier- takie drobnostki robią wrażenie i na długo zapadają w pamięć, a o to właśnie nam chodzi!
  • - Informacje o firmie- tu forma tradycyjna, taka jak ulotki, katalogi itp.


     Ważna w tej kwestii jest estetyka, wyczucie smaku i kolorystyka. Wszystkie reklamowe akcesoria nie mogą być przeładowane treścią ponieważ staną się nieczytelne, przez co nie trafią do odbiorcy w taki sposób w jaki byśmy sobie tego życzyli. Kolory zaś działają na jedne z ważniejszych receptorów u człowieka- oczy. Darujmy więc sobie krzykliwe ulotki w odcieniu landrynkowego różu czy jasnego seledynu. Takie posunięcie raczej nie będzie korzystne. Kiedy oferta naszej firmy jest skierowana do ściśle określonej grupy zróbmy reklamy tylko i wyłącznie dla niej, na przykład jeśli informacje mają trafić do młodzieży, spróbujmy w haśle reklamowym użyć slangu. Przykładów można podawać mnóstwo! Osobom prowadzącym działalności gospodarcze inwencji twórczej również nie powinno zabraknąć. Skoro wymyślili sposób na własną firmę, to i marketing za małe pieniądze im nie straszny!

wróć do kategorii... Autor: redakcja BudujemyFirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Lubuskie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Lubuskie

    Newsletter