Marketing rzecz ważna...dziś o marketingu bezpośrednim

Marketing rzecz ważna...dziś o marketingu bezpośrednim

           Marketing w firmie jest rzeczą niezmiernie ważną, i o tym nikogo nie trzeba nazbyt przekonywać. W związku z tym że istnieje wiele rodzajów działań marketingowych warto zapoznać się, niemalże ze wszystkimi i wybrać ten najodpowiedniejszy dla naszej działalności gospodarczej. Marketing bezpośredni to także jedna z form działań rozpowszechniających. Za tym pojęciem kryją się formy marketingowe, w których informacje o produktach lub usługach są przekazywane są bezpośrednio do odbiorcy, czyli klienta, omijając jakiekolwiek kanały dystrybucji. Dzięki niej  kontakt z konsumentem przybiera zupełnie inne znaczenie. I można tę metodę uznać za skuteczną.


     Wydatki związane z  tradycyjnymi sposobami zachęcenie klienta są wysokie i stąd duże zainteresowanie tą metodą. Marketing bezpośredni zaczyna mieć coraz większą rolę w świecie sprzedaży. Mimo to niewielka liczba firm docenia jego rolę, traktując go jako środek uzupełniający podstawowe działania marketingowe. Producenci są zdania, że osiągną o wiele pokaźniejsze wyniki używając  reklamy i promocji. Inni działacze na rynku  skupiają  się głównie na personelu sprzedaży i promocji sprzedaży.


          Marketing bezpośredni jest oparty na komunikatach kierowanych do  wyselekcjonowanych klientów. Niejednokrotnie zdarza się, iż jest on wykorzystywany po to, aby uzyskać natychmiastową odpowiedź.  Współczesna technologia operująca bazami danych oraz nowe media, takie jak komputery, modemy, faksy, poczta elektroniczna, Internet wraz z usługami on- line  pozwalają w dużym stopniu dotrzeć wprost do drzwi prowadzących do spełnienia potrzeb konsumenta. Jeśli idzie o dobro samych klientów, to ci odnoszą spore korzyści płynące z marketingu bezpośredniego:

  • - Zakup jest dokonywany w domu, przez co jest wygodny i niekłopotliwy
  • - Pozwala na oszczędzeniu na czasie
  • - Udostępnia klientom szerszy wybór towarów

    

     Można tu także stworzyć trwałe relacje z klientem. Na przykład poprzez wysyłanie do konsumentów imiennych, drobnych upominków. Jest to możliwe dzięki budowaniu przez firmy baz danych klienteli. To właśnie bazy danych są kluczem do sukcesu marketingu bezpośredniego ponieważ zbudowanie dobrej bazy danych o klientach, czyli uporządkowanego zbioru o danych na temat istniejących i potencjalnych klientach, który obejmuje dane geograficzne, demograficzne, psychograficzne i dotyczące zachowań nabywczych.


Poznając marketing bezpośredni należy również zapoznać się z jego strategią i narzędziami:


  • Strategia

     Powinno się pamiętać, iż ten rodzaj marketingu powstał w odpowiedzi na „odmasowienie" rynku, gdzie mamy do czynienia ze zwiększoną ilością nisz rynkowych - w obrębie każdej z nich klienci mają odmienne wymagania. Reklama jest skierowana do masowego odbiorcy i zawiera treści, które rzadko bywają dostosowane są do indywidualnych wymagań. Reasumując, odbiorcą reklamy masowej jest ogół społeczeństwa, a nie indywidualna jednostka. Pośród tej dużej ilości odbiorców, tak naprawdę  tylko nieduża część jest zainteresowana zakupem.


  • Narzędzia

     Marketing bezpośredni korzysta z licznych narzędzi, stosowanych w gruntownie przemyślany sposób i  zwiększają możliwość sprzedaży. Są to:

- marketing katalogowy,

- marketing poczty bezpośredniej,

- marketing bezpośredniej reakcji przez: TV, radio, prasę,

- marketing elektroniczny,

- sprzedaż bezpośrednia z automatu,

- telemarketing.

 

     Jak widać marketing bezpośredni pozwala na skierowanie się w stronę dostosowania się do indywidualnych wymagań konsumenta. Taka oferta pozwala na jednej strony zwiększenie prawdopodobieństwo sprzedaży, z drugiej zaś obniża koszty, które należałoby przeznaczyć na reklamę TV (koszt 30 sekundowego spotu to ok. 50 tysięcy złotych). Wydatki początkowe przy stosowaniu narzędzi marketingu bezpośredniego są znacząco niższe. Przykładowo rozesłanie 5 tys. ofert do wybranych konsumentów wyniesie ok. 10 tysięcy złotych. Te liczby powinny zachęcić zwłaszcza małe firmy do zastosowania tej metody.


     Z badań w 2006 roku wynika, iż 71 % ankietowanych firm wykorzystało marketing bezpośredni. Z tego samego sprawozdania można wyczytać, że najbardziej efektywnymi narzędziami były sprzedaż katalogowa, sprzedaż poprzez własną stronę www oraz e- mailing. Czyli wszystkie te warianty można uzyskać za pomocą ogólnodostępnych środków, takich jak poczta i Internet. Chcąc rozpocząć działalność marketingową w swojej firmie, mając przy tym ograniczony budżet warto kwestię marketingu bezpośredniego rozważyć.


wróć do kategorii... Autor: redakcja BudujemyFirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Lubelskie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Lubelskie

    Newsletter