Proszę zapiąć pasy. Startujemy!

Proszę zapiąć pasy. Startujemy!

     Ludzie często zadają sobie pytanie dlaczego jaką firmę chcieliby prowadzić, skąd wziąć na nią fundusze. Rzadko jednak pada zapytanie czemu akurat taki biznes a nie inny. Pominięcie tej kwestii może być błędne i prowadzić do zgubnych skutków i niezadowolenia ze swojej sytuacji zawodowej i materialnej. To zaś prowadzi do przenoszenia złych fluidów poza firmowe mury, do domu. Własne cztery kąty powinny być oazą spokoju, a stają się areną dla walk i utarczek słownych z partnerem. Nieudane życie zawodowe ma wpływ na to, że denerwują nas własne dzieci, chociaż są przykładnymi uczniami i nie są nazbyt uciążliwe. Okazuje się również, że stary, dobry przyjaciel w postaci psa wprowadza w stan niezadowolenia gdyż leży na kanapie (chociaż leży tam ciągle od 7 lat...). Jednym zdaniem wszystko jest nie tak jak powinno.


     Pobudek, z powodu których ludzie decydują się na prowadzenie działalności gospodarczej jest zapewne tyle ile ludzi na świecie. Warto zatem to swojego przypadku podejść indywidualnie i zastanowić się dlaczego Ja chcę mieć firmę. Zazwyczaj można wyróżnić kilka przyczyn dla założenia przedsiębiorstwa, są to:

- potrzeba większej swobody
- nadzieja na większe korzyści materialne
- satysfakcję własną
- uwarunkowania charakteru nie pozwalające na pracę „u kogoś", co wiąże się z potrzebą swobody


     Jednym z problemów przed jakim przychodzi stawać, jak mawiał jeden z posłów, będzie wybór dziedziny jaką chcemy się zająć. Tu należy wykazać się wiedzą merytoryczną, pozwalającą na podjęcie korzystnej decyzji:

1. Po pierwsze ważna jest znajomość technologii. Musimy zdawać sobie sprawę z procesu wytwórczego dla danego produktu czy usługi. Wiedza dotycząca tego tematu pozwoli na obliczenie kosztów potrzebnych na sprzęt, oprogramowania czy zatrudnienie siły roboczej. Te dane dadzą obraz ile kapitału jest konieczne do otwarcia biznesu.


2. Po drugie znajomość sytuacji na rynku. Należy znać kondycję rynkową na chwilę obecną, a nie z przed kilku lat. Przewertowanie analiz rynkowych pozwoli na odpowiedzenie sobie na pytanie czy znajdziemy zbyt dla produktu czy usługi. Kolejną cenną informacją jest znajomość dostawców, jeśli tacy będą nam potrzebni i innych osób oraz działalności niezbędnych dla naszej firmy. Najważniejsze jest jednakowoż odnalezienie potencjalnych nabywców. Dzięki takiemu racjonalnemu spojrzeniu dowiemy się jak szybko zwrócą się fundusze zainwestowane w firmę i kiedy zaczniemy zarabiać. Jeśli sami takiej wiedzy nie posiadamy warto ją uzupełnić bądź poprosić kompetentną osobę o pomoc. Można też rozważyć skorzystanie z biura konsultingowego.


3. Poza badaniami nad czynnikami zewnętrznymi należałoby „zbadać" samego siebie pod względem zainteresowań. Pamiętajmy, że firma oprócz zysków powinna dawać radość i poczucie spełnienia. Kiedy nie bawi nas księgowość i praca za biurkiem, nie będzie ona dawała zadowolenia, nawet jeśli to biuro będzie się znajdować we własnej firmie i przyniesie korzyści majątkowe. Lepszym rozwiązaniem jest pójście za marzeniami i pasjami- gdy kochamy książki zorganizujmy księgarnie, a w momencie kiedy uwielbiamy nurkować załóżmy sklep ze sprzętem do tego sportu lub punkt konserwujący go. Ilu ludzi tyle pasji i pomysłów!


4. Postaw na kreatywność. Odpowiedź na pytanie „Czy potrafię zaoferować klientom coś, co będą kupować właśnie w tej firmie?". Wskazane jest wymyślenie sposobu na przyciągniecie ludzi do siebie i swojej oferty. Czasem wystarczy chwytliwa nazwa firmy, kiedy indziej zaś pasowałoby zaskoczyć ciekawą promocją. W dobie specjalistów od marketingu i reklamy nie powinno okazać się to trudnym zadaniem. Istota tego punktu jest duża, ponieważ w ostatecznym rozrachunku to klienci zadecydują o naszym być albo nie być na rynku. To oni narzucają popyt i modę na dane produkty i usługi. Wahania związane z modą mogą być ważne dla firmy i trzeba liczyć się przez nie możemy mieć parę lat chudszych w zarobkach.


     Nawiązując do ostatniego punktu odpowiedzią na stałe zapotrzebowanie klienteli jest franchising. Nazwa obco brzmiąca oznacza tyle co podjęcie działalności gospodarczej związanej z już istniejącą na rynku firmą. Przykładem są, dobrze wszystkim znane, bary szybkiej obsługi. Aby mieć terminologię związaną z tym tematem w jednym palcu, trzeba wiedzieć, że:

1) Franchisingobiorca to osoba, która

- prowadzi biznes

- uzyskuje pomoc w rozwinięciu działalności

- traci częściowo niezależność regularnie ponosi opłaty koncesyjne

2) Franchisingodawca:

- udostępnia gotowy produkt i technologię produkcji
- doradza w zakresie prowadzenia interesu
- umożliwia korzystanie ze swojej marki, logo itd.
- ponosi koszty promocji
- kontroluje jakość produkcji i usług
- narzuca dostawców

     

     Jeśli dalej czytasz z entuzjazmem ten artykuł i myślisz, że dasz radę założyć swoją działalność gospodarczą, to przygotuj się na jeszcze jeden test. A mianowicie, czy jesteś pewien, że posiadasz odpowiednie cechy charakteru żeby być sam sobie sterem? Cechy, które mają wpływ na zostanie nowym przedsiębiorcą są: inicjatywa, silna samodyscyplina, wytrwałość, upartość w dążeniu do celu (niekoniecznie po trupach...), umiejętność organizacji i podejmowania, czasem ryzykownych decyzji. Duże znaczenie ma też wiara w samego siebie i w powodzenie firmy. Dobra kondycja fizyczna także jest czynnikiem działającym na plus. Składnikiem uzupełniającym tę mieszankę jest choćby szczypta wsparcia bliskiego otoczenia, na przykład rodziny i przyjaciół.


     Tak jak w książce kucharskiej, jeśli zmieszamy wszystkie składniki w dobry sposób i dodamy ich w odpowiednich ilościach to powinno się udać. Dlatego zamiast napisać „Smacznego!", piszemy „Powodzenia!"


wróć do kategorii... Autor: redakcja BudujemyFirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Dolnośląskie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Dolnośląskie

    Newsletter