Na początek dobry pomysł

Na początek dobry pomysł

    Zainwestuj, to niezła kasa i zero ryzyka - mówią znajomi, a ty ulegasz ich namowom i zakładasz działalność, po czym okazuje się, że pomysł był zupełnie nietrafiony, a rynek, na którym działasz, jest już przesycony. Aby uniknąć takiej sytuacji, warto się zastanowić, czy z pozoru świetny interes, faktycznie ma szanse na powodzenie. O ile genialne pomysły przychodzą czasem do głowy zupełnie niespodziewanie, to jednak historia największych przedsiębiorstw dowodzi, że często rodzą się w bólach i są wynikiem skrupulatnych analiz rynku.      Wystarczy tu przedstawić twórców firmy Intel, Gordona Moore`a i Robert Noyce`a, którzy zanim osiągnęli sukces, zdobywali doświadczenie biznesowe w Fairchild Semiconductors. Z drugiej strony świat biznesu zna przypadki, w których zupełni nowicjusze, niewprowadzeni w tematykę zarządzania firmą, rzucili studia i założyli własną firmę, stając się światowym producentem komputerów. Mowa tu o Jobsie i Woźniaku, którzy założyli firmę Apple. Jak widać, drogi do sukcesu mogą być różne, ale pewne jest, że aby biznes się powiódł, to, w pierwszej kolejności, trzeba mieć dobry pomysł. Aby pomysł przerodził się w dojrzałą koncepcję, należy go po opracowaniu udoskonalać, co wymaga często wspólnej pracy wielu osób. To dopiero wieloetapowa analiza realizacji pomysłu, a nie on sam, jest warta finansowania.


    Kreatywność jest niezbędna przy zakładaniu firmy, ale oprócz niej przedsiębiorca przy opracowaniu pomysłu powinien wziąć pod uwagę :
        - Oczywistą wartość towatu lub usługi dla klient
        - Stopień innowacyjności produktu, który chce wprowadzić na rynek
        - Rozmiary rynku, na którym chce działać
        - Wykonalność pomysłu i jego rentowność.

    Mówiąc o wartości produktu dla klienta, mamy na myśli zastępowanie stwierdzenia: Nasze urządzenie ma o 25% mniej części zdaniem Nasze nowe urządzenie pozwoli klientowi zaoszczędzić kwadrans, a tym samym 20% kosztów. Chodzi tu o analizę z punktu widzenia osoby, która będzie kupować nasz towar, a co się z tym wiąże, przyczyniać się do rozwoju naszej firmy. Wartość towaru lub usługi dla klienta tkwi w tych elementach, które są nowe lub lepsze w porównaniu do konkurencyjnych. Najlepiej przedstawić klientowi korzyści, jakie płyną dla niego z zakupu naszego towaru w formie wartości liczbowej, ponieważ ten sposób najlepiej oddziałuje na wyobraźnię.

    Określenie rynku, na którym chcemy działać jest podstawą dla znalezienia właściwych odbiorców usług. Na tym etapie należy zastanowić się nad jego wielkością i znalezieniem dla siebie najlepszego miejsca do działania. Trzeba określić także, która grupa konsumentów stanie się dla nas docelową. Dla przykładu: Otwieram sklep odzieżowy w Chorzowie. Moim klientem będzie zatem najczęściej mieszkańcy miasta Chorzów.To jest właśnie mój rynek i na nim muszę skoncentrować swoje działania.

    Innowacyjność to jeden z czynników, który znacząco wpływa na powodzenie interesu. Można go rozpatrywać w odniesieniu do samego produktu oraz systemu biznesowego. O ile pojęcie „innowacji" na tym pierwszym gruncie jest oczywiste i dotyczy, między innymi, nowych metod produkcji, to w przypadku systemu biznesowego już nie jest takie jasne. Innowacje w systemie biznesowym pozwalają na ograniczenie kosztów na różnych płaszczyznach działania. Przykładem może być firma Dell, która znacznie obniżyła koszty, między innymi dzięki nowej formie dystrybucji bezpośredniej. Rzadko jednak zdarza się, żeby innowacje w obrębie produktu i w obrębie systemu biznesowego zaistniały razem, doprowadzając do powstania całkiem nowej branży. Innowacja to nic innego niż robienie czegoś czego konkurencja jeszcze nie zrobiła:-).

    Analizując wykonalność i rentowność pomysłu, należy ocenić realne szanse jego wdrożenia. Na przeszkodzie do realizacji projektu mogą stanąć względy prawne, niewystarczająca ilość czasu lub brak środków. A jak wiadomo, sam pomysł nie wystarczy, dlatego tak ważne jest, żeby stworzyć dobry biznes plan i właściwie przeanalizować, a później obserwować rynek. Odpowiednia analiza rynku powinna badać:
        - Popyt na proponowane przez nas usługi lub towary, czyli czy mamy klienta na nasze towary albo usługi,
        - Ceny konkurencyjnych produktów, czyli ceny stosowane u konkurencji,
        - Podaż, która pozwoli nam ocenić liczbę konkurentów, czyli czy jesteśmy w stanie wymienić nazwy konkurentów.


    W badaniu można posłużyć się notowaniami, ankietami czy sondażami opinii publicznej. Powinno być ono prowadzone z czterech podstawowych punktów widzenia: rozmiarów rynku, klientów, konkurencji i obrotów. Pozwoli to na zidentyfikowanie typowego nabywcy naszych towarów lub usług i dotarcie do niego według odpowiednio dostosowanej strategii. Przedsiębiorca powinien także zastanowić się nad możliwościami konkurencji, aby skutecznie przygotować się do rywalizacji. Nikt nie przedstawił jeszcze recepty na sukces w biznesie, ale z pewnością nie osiągniemy go, jeśli nie określimy:
        - Produktu, czyli co chcemy sprzedawać
        - Grupy docelowej, czyli klientów zainteresowanych zakupem
        - Rynku, na którym chcemy prowadzić działalność.


wróć do kategorii... Autor: redakcja Budujemyfirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Mazowieckie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Mazowieckie

    Newsletter