Warto być innowacyjnym

Warto być innowacyjnym

      Ostatnio często słyszy się o dotacjach na różnego rodzaju innowacje wprowadzane w przedsiębiorstwach. Jest to związane z ogólną polityką Unii Europejskiej, a w szczególności ze Strategią Lizbońską głoszącą, że do 2010 roku Unia Europejska ma się stać najprężniej rozwijającą się gospodarką na świecie. Jednym z instrumentów służących temu celowi mają się stać innowacyjne rozwiązania wprowadzane w przedsiębiorstwach.
       Jednak aby w pełni wykorzystać szansę na dotację należy zaznajomić się z kilkoma problemami. 

 

Co to jest innowacja?

      Innowacyjność przedsiębiorstw polega na ich zdolności do wdrażania i stosowania w praktyce nowych technologii, wyników badań ośrodków naukowych, a także tworzenia nowych produktów i usług, oraz nowych rozwiązań w sferze organizacji, zarządzania i innych. A więc innowacja to po prostu coś nowego, co można zastosować w praktyce. 

Jakie są innowacje?

      W teorii ekonomii spotkać się można z kilkoma rodzajami innowacji. Są to:

1. Innowacje technologiczne
, a więc takie, które dotyczą nowych produktów i procesów, oraz znaczących zmian technologicznych w tych produktach i procesach. Dzielą się one na:

  • Innowacje produktowe, czyli takie, które służą wprowadzaniu na rynek nowych produktów przynoszących korzyści klientowi. Mogą to być też istniejące produkty, ale warunkiem zaliczenia ich do innowacyjnych staje się ich znacząca zmiana.  Przykładami takich innowacji mogą być: aparaty fotograficzne w telefonach komórkowych, nowe komponenty w plastikowych torbach służące ich szybszemu rozkładowi, czy przenośne systemy nawigacji satelitarnej czyli popularne GPSy.


  • Innowacje procesowe służące wdrożeniu nowych, lub znacząco ulepszonych metod produkcji, albo dystrybucji produktów. Przykładami tych innowacji mogą być: instalacja nowej linii produkcyjnej, wprowadzenie nowych narzędzi itp.



2. Innowacje organizacyjne, które dotyczą szeregu działań związanych z organizacją firmy, a więc organizacją procesu sprzedaży, dystrybucji, magazynowania, współpracy z innymi firmami i in. Wśród nich wyróżnić można dwa rodzaje: takie, które związane są z innowacjami technicznymi, niejako przez nie wymuszone i efektywnie wspierające nowe technologie, oraz takie, które nie są związane z innowacjami technicznymi, i których celem jest poprawa jakości działania. Jako przykład wyobraźmy sobie sytuację, w której przedsiębiorca decyduje się na zautomatyzowanie procesu pakowania towarów. Jest to innowacja związana z wprowadzeniem nowej technologii, ale równocześnie wymuszająca reorganizację firmy. Dotychczas pracujący przy pakowaniu pracownicy zostaną oddelegowani do innych zadań, część z nich będzie musiała nauczyć się obsługiwać nowe maszyny; znacząco przyspieszy proces przygotowania towarów do dystrybucji.

3. Innowacje marketingowe,
dotyczą wszelkich zmian związanych z opakowaniami produktów, ich pozycjonowaniem, promocją, oraz strategią cenową. Przykładem takiej innowacji może być zaprojektowanie nowego opakowania kremu tak, aby cała linia zyskała charakter bardziej ekskluzywny.

     Unia Europejska przeznaczyła dużą część środków dla przedsiębiorców chcących wprowadzać w swoich przedsiębiorstwach różnego rodzaju innowacje. Dla dużych przedsiębiorców realizujących inwestycje przekraczające kwotę 8 mln zł. przewidziano Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, natomiast mniejsi przedsiębiorcy mogą skorzystać z Regionalnych Programów Operacyjnych. Wielu przedsiębiorców chciałoby z tych dotacji skorzystać. Nie wszyscy jednak otrzymają wsparcie. Aby uzyskać dotację należy wyróżnić się wyjątkowym pomysłem, ciekawym projektem, czymś co wyróżni nas spośród innych wnioskodawców. Dobrym pomysłem są innowacje opierające się na zakupie nowych linii produkcyjnych znaczne skracających czas potrzebny na wytworzenie produktu, zakup nowych maszyn pozwalających na produkowanie lepszych jakościowo rzeczy, nowe niezrealizowane do tej pory na rynku usługi i wiele wiele innych.

      Musimy jednak pamiętać, że nasz projekt jest jednym z wielu, które są rozpatrywane przez komisje. Podstawą sukcesu jest ciekawy pomysł i dobry biznes plan. A w przygotowywaniu wniosków jesteśmy najlepsi.

wróć do kategorii... Autor: redakcja Budujemyfirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Lubelskie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Lubelskie

    Newsletter