Kategoria:
Pisanie wniosków o dotacje z Unii Europejskiej nie jest łatwe. Ogromna ilość dokumentów, które koniecznie trzeba złożyć nie ułatwia zadania. Aby mieć szansę na realizację własnego pomysłu trzeba złożyć w odpowiedniej instytucji projekt. W jego skład wchodzą:
- wniosek
- biznesplan/studium wykonalności
- załączniki.
W innym artykule omówię jak trzeba pisać wniosek, aby miał on szansę otrzymać dotację. W tym miejscu chciałabym się zająć niezbędnymi załącznikami.
Jest ich wiele. Właściwie każdy program ma swoją listę załączników. Są one zawsze wyszczególnione zarówno we wniosku, jak i w dokumentacji konkursowej. Uważne czytanie wniosku jest więc podstawą sukcesu. Należy przy tym pamiętać, że brak wymaganych załączników jest dużym błędem i może doprowadzić do odrzucenia naszego wniosku już na pierwszym etapie oceny, czyli w trakcie oceny formalnej.
Najczęściej wymaganymi załącznikami są:
- Studium wykonalności, czyli krytyczna analiza możliwości realizacji inwestycji. Studium wykonalności projektu ma na celu przedstawienie wszelkich informacji niezbędnych do stwierdzenia, czy dany projekt ma odpowiednie podstawy do realizacji i czy odpowiada potrzebom przewidywanych beneficjentów.
- Oświadczenie beneficjenta o jego możliwości zrealizowania projektu- oświadczenie to jest bardzo ważne ze względu na to, że większość inwestycji trzeba zrealizować za własne pieniądze, natomiast dofinansowanie polega na zwrocie części poniesionych kosztów.
- Bilans za ostatni rok (potwierdzony przez głównego księgowego lub biegłego rewidenta), czyli zestawienie źródeł finansowania firmy. Zawierają się w nim zarówno składniki majątku firmy, jak i jej finanse.
- Rachunek zysków i strat przynajmniej za ostatni rok (potwierdzony jw.), a więc wynik finansowy przedsiębiorstwa informujący o tym, czy firma przynosi zyski czy też nie i czy przynosi straty.
- Wypis z Krajowego Rejestru Sądowego, Ewidencji Działalności Gospodarczej - Wypis z KRS dotyczy osób prawnych, a więc np. Fundacji, Spółek akcyjnych itp., natomiast EDG dotyczy każdego przedsiębiorcy. Dokumenty te potwierdzają kiedy została założona działalność gospodarcza i jakie działania są w jej ramach podejmowane.
- Oświadczenie Beneficjenta o możliwości zwrotu podatku VAT - jeżeli mamy możliwość odzyskania podatku VAT wszystkie kwoty, które będziemy wpisywać w trakcie pisania projektu będą kwotami netto, jeżeli natomiast nie możemy tego podatku odzyskać, wtedy wpisujemy kwoty brutto i możemy mieć zrefundowaną część tego podatku.
- Kopie umowy/ umów z ewentualnymi partnerami, podwykonawcami i osobami, z którymi zawieramy jakiekolwiek porozumienia. Koniecznie trzeba pamiętać o tym, żeby umowa zawierała obowiązki każdej ze stron, a także warunki ich wykonania. W ten sposób zabezpieczamy zarówno realizację projektu, ponieważ nie będziemy musieli martwić się o znalezienie innego podwykonawcy, jak i siebie.
- Wyciąg z dokumentacji technicznej ( projekt oraz opis techniczny) - dotyczą wszelkich technicznych parametrów planowanej inwestycji.
- Jeżeli projekt ma obejmować na przykład budowę budynku należy przedstawić kopie dokumentów związanych z prawem budowlanym: pozwolenia na budowę, projekt samego budynku itp.
Ilość załączników zależy od konkretnego programu i działania w ramach którego piszemy projekt. Należy zawsze uważnie i odpowiednio wcześniej kompletować załączniki, żeby nie było opóźnień i aby nasz projekt nie został odrzucony ze względu na brak któregokolwiek nich.
Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po
Czytaj więcej...
Aby dodać komentarz musisz się zalogować.