Założenie działalności gospodarczej krok po kroku

Założenie działalności gospodarczej krok po kroku
    Założenie działalności gospodarczej do długa droga. Jeśli chcesz uniknąć pomyłek lub chodzenie od okienka do okienka, zapraszamy do zapoznanie się z poniższymi informacjami, które na pewno będą bardzo pomocne osobie, która stawia pierwsze kroki w biznesie. Według przepisów regulujących prowadzenie działalności gospodarczej i zasad jej ewidencjonowania, osoba fizyczna rozpoczynająca działalność gospodarczą może składać wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej do właściwego ze względu na miejsce prowadzonej w przyszłości działalności Urzędu Miasta lub Urzędu Gminy. To jest pierwszy krok. Potrzebny dokument jaki potrzebny będzie przy rejestracji działalności to dowód osobisty.

      W Urzędzie Gminy/Miasta należy złożyć o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. W formularzu znajdują się podstawowe dane dotyczące naszej firmy:
  • - imię i nazwisko właściciela oraz adres zamieszkania (zameldowania),
  • - nazwę firmy - najlepiej jest podać nazwę normalną z wersją skróconą, np. "XX-YY" Przedsiębiorstwo XYZ,
  • - imię i nazwisko pełnomocnika, jeśli dotyczy,
  • - rodzaj działalności - powinno się wpisać wszystkie możliwe rodzaje działalności, z uwagi na to, że jeśli będziemy chcieli poszerzyć zakres oferowanych usług, będzie trzeba za każdy dodatkowy wpis zapłacić. Przykładowe rodzaje działalności to: usługi informatyczne, usługi biurowe, tłumaczenia, marketing, reklama, pośrednictwo, doradztwo handlowe, import, eksport itp,
  • - miejsce prowadzenia naszej działalności gospodarczej - jest to siedziba firmy, która będzie trzeba odpowiednio oznakować na zewnątrz (szyld z nazwą i dresem firmy). Jednak, gdy prace będą wykonywane poza miejscem zarejestrowania, należy zaznaczyć pole obok siedziby firmy,
  • - datę rozpoczęcia działalności - należy wpisać faktyczny moment rozpoczęcia. Należy wziąć pod uwagę czas oczekiwania na wpis do ewidencji. Średnio wynosi on w dużych miastach 2-3 dni + jeszcze ze 1-2 tygodnie na załatwienie formalności w pozostałych urzędach. W mniejszych miastach jest on czasami krótszy,
  • - numer zezwolenia, jeśli nasza działalność wymaga wydania dodatkowego zezwolenia.
     
     
Dokument składamy na miejscu w urzędzie, również uiszczając opłatę w kasie za dokonanie wpisu. Po ok. 2-3 tdniach należy zgłosić się po dokument wpisu naszej firmy do ewidencji działalności gospodarczej. Dokument ten oprócz nas otrzymują także Urząd Skarbowy, ZUS i Urząd Statystyczny.

      Jeśli nasza działalność będzie wymagać uzyskania koncesji będziemy musieli się o nią postarać w następnej kolejności. Obowiązek uzyskania koncesji wynikać z ustawy Prawo działalności gospodarczej lub innych ustaw regulujących szczegółowo dany rodzaj działalności. Koncesji wymaga działalność gospodarcza w zakresie:
  • - rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych,
  • - poszukiwania lub rozpoznawania złóż kopalin, wydobywania kopalin ze złóż,
  • - wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
  • - wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania, dystrybucji i obrotu paliwami i energią,
  • - ochrony osób i mienia,
  • - transportu lotniczego oraz wykonywania innych usług lotniczych,
  • - budowy i eksploatacji autostrad płatnych,
  • - zarządzania liniami kolejowymi oraz wykonywania przewozów kolejowych,
   
     Koncesje są udzielane na czas oznaczony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat. Wniosek o udzielenie koncesji musi zawierać następujące dane:
  • - numer w rejestrze przedsiębiorców,
  • - oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedziby i adres,
  • - określenie rodzaju i zakresu wykonywania działalności gospodarczej, na którą ma być udzielona koncesja,
     
     Organy właściwe do wydania decyzji w sprawie udzielenia koncesji określają przepisy nakładające obowiązek uzyskania koncesji na dany rodzaj działalności. Zazwyczaj jest to minister właściwy dla danego rodzaju działalności i to tam będziemy musieli się wybrać by taką koncesję uzyskać.
Kolejnym etapem rejestracji firmy to Główny Urząd Statystyczny: W ciągu 2-3 dni od uzyskania wpisu firmy do ewidencji gospodarczej powinniśmy się udać do właściwego ze względu na siedzibę firmy, wojewódzkiego oddziału Urzędu Statystycznego.

Na miejscu należy wypełnić wniosek o wydanie numeru REGON, w którym należy wpisać:

- nazwę firmy,
- dane teleadresowe (adres, telefon),
- formę prawno-organizacyjną
- stan aktywności prawnej i ekonomicznej,
- rodzaj przeważającej działalności wg PKD (Polska Klasyfikacja Działalności)
- należy podać rodzaj działalności, a urzędnik wpisze odpowiedni kod.

   
     Równocześnie z wnioskiem RG-1 należy złożyć kopię wpisu do rejestru, zaświadczenie o zaistniałej zmianie lub likwidacji działalności.

      W momencie rejestru podmiot otrzymuje zaświadczenie o nadanym numerze identyfikacyjnym REGON i ma obowiązek posługiwania się tym zaświadczeniem. Ponadto podmioty zobowiązane są do podawania numeru identyfikacyjnego REGON na pieczątce firmowej i drukach urzędowych. Okres oczekiwania od złożenia wniosku wynosi 2-3 dni. Operacja ta jest bezpłatna. Potrzebne dokumenty:

- dowód osobisty,
- ksero Wpisu do Ewidencji, oraz oryginał należy mieć do wglądu,
  poza tym: Pieczątka, Konto bankowe itp.

     Kolejnym krokiem jest założenie konta w banku, ale bez pieczątki w większości banków nie uda nam się tego dokonać. Dlatego koniecznie należy wyrobić sobie pieczątkę firmową zawierającą podstawowe dane takie jak:

1. Pełna nazwa firmy, 
2.Siedziba firmy, 
3. Numer NIP,
4. Numer REGON,

Konto w banku
     
Zgodnie z ustawą Prawo działalności gospodarczej z dn. z dnia 2 lipca 2004 (Dz. U. Nr 173, poz. 1807) nakłada na nas po założeniu przedsiębiorstwa obowiązek posiadania firmowego rachunku bankowego. Po założeniu konta należy tę informację przekazać do Urzędu Skarbowego. Na miejscu będziemy musieli wypełnić wniosek o założenie konta, karty ze wzorem podpisu, wniosek o wyrobienie karty lub/i czeków. Z reguły założenie konta nie trwa dłużej niż kilka dni. Obecnie na rynku niemal każdy bank oferuje konto firmowe dla przedsiębiorców. Niekiedy w momencie założenia konta mamy już do dyspozycji linię kredytową. By założyć konto firmowe bank będzie od nas wymagał:

1. Dowód osobisty,
2. Ksero Wpisu do Ewidencji i oryginał do wglądu,
3. Ksero dokumentu nadania numeru REGON i oryginał do wglądu,
4. Pieczątka.


Następnym krokiem to Urząd Skarbowy

      Musimy udać się do właściwego dla miejsca zarejestrowania Urzędu Skarbowego by wypełnić formularz NIP-1. Pozostałe dokumenty, czyli zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności oraz nr REGON, zostaną wysłane automatycznie do US. Istnieją również Urzędy, które zażądają od nas. Konieczne jest także przedstawienie aktu własności lokalu, w którym będzie prowadzona działalność lub umowa użyczenia, umowa najmu itp. Prywatny numer NIP osoby fizycznej staje się w momencie prowadzenia działalności numerem NIP firmy. Jeżeli do tej pory nie mieliśmy nadanego przez Urząd Skarbowy Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP), do składanej dokumentacji powinniśmy dołączyć wypełniony druk NIP-4.

      Organowi należy podać także numer konta bankowego, przez które będą prowadzone rozliczenia. Czasami urzędy skarbowe żądają umowy o prowadzenie rachunku bankowego. Jej zawarcie może nie być jednak możliwe, ponieważ jeszcze częściej bank wymaga do zawarcia umowy numeru NIP. Stawia to przedsiębiorcę w sytuacji bez wyjścia. Jednak dopóki przedsiębiorca nie prowadzi działalności, jego obrót (sprzedaż, zakupy) są zerowe (0,00 zł.), a zatem nie ma on obowiązku posiadania rachunku bankowego i urząd skarbowy nie może nakładać na niego obowiązku dostarczenia umowy o prowadzenie rachunku bankowego.

Musimy również zdecydować, w jakiej formie chcemy płacić podatek dochodowy. Do dyspozycji mamy:

1. Kartę podatkową,
2. Ryczałt ewidencjonowany,
3. Zasady ogólne, wypełniając księgę przychodów i rozchodów.

      Podatek na zasadach ogólnych ma prawo płacić każdy, w formie karty podatkowej i ryczałtu - osoby prowadzące działalność gospodarczą w określonych branżach i rodzajach (np. handel obnośny, wynajem pokoi, usługi krawieckie). W urzędzie skarbowym musimy także zadeklarować, czy będziemy płatnikami podatku VAT, czy też nie. Nie należy zapomnieć, że druk VAT-R musimy złożyć przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Konieczne będzie także wniesienie "opłaty rejestracyjnej podatnika VAT". Dzięki temu przedsiębiorca będzie mógł pomniejszać podatek naliczony.

     Również przed wizytą w urzędzie skarbowym musimy podjąć decyzję, czy prowadzimy sami księgowość, czy zlecimy to jakiejś firmie. Prowadzenie księgowości samemu nie jest trudne, ale wymaga pewnej wiedzy na ten temat.

     Najważniejsze informacja dla osoby prowadząca działalność gospodarczą to taka, że nieznajomość przepisów nie zwalnia nas od odpowiedzialności nawet, jeżeli zawini biuro rachunkowe, ponieważ dokumenty firmujemy własnym podpisem.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

      Aby zgłosić firmę jako funkcjonujący podmiot, musimy wypełnić formularz ZFA (zgłoszenie płatnika składek - osoby fizycznej). W przypadku, gdy prowadzenie firmy jest naszym jedynym zajęciem i jedynym miejscem zatrudnienia dla naszych pracowników, wówczas dla każdego z osobna wypełniamy formularz ZUA (zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej). Jeśli my albo pracownicy mamy pełnoetatową pracę płatną powyżej minimalnej pensji krajowej, wówczas te osoby należy zgłosić tylko do ubezpieczenia zdrowotnego na formularzu ZZA.

      W przypadku ZUS-u musimy, co miesiąc opłacać składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe (opcjonalnie), wypadkowe oraz zdrowotne. Potrzebne dokumenty: są to przede wszystkim numery i pełne dane firmy, właściciela, osób współpracujących, pracowników:

   - REGON firmy,
    - numer wpisu do ewidencji i nazwę organu prowadzącego rejestr,
    - numer rachunku bankowego firmy,
    - dane personalne,
    - numery NIP (wszystkich osób),
    - rodzaj dokumentów tożsamości z numerem i serią.

     
      Bardzo ważne jest by z rejestracji w oddziale ZUS-u dokonać w terminie 7 dni od chwili zarejestrowania działalności gospodarczej i jest to ostania rzecz jaką musimy zrobić. Firma została zarejestrowana.
    
wróć do kategorii... Autor: redakcja Budujemyfirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Mazowieckie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Mazowieckie

    Newsletter