Praktyczne wskazówki przed założeniem własnej firmy

Praktyczne wskazówki przed założeniem własnej firmy
    Własna firma- na dźwięk tego słowa błyszczą Ci oczy, tysiąc pomysłów pojawia się w głowie. Nie widzisz już możliwości rozwoju w dotychczasowym miejscu pracy, obecne miesięczne dochody nie wystarczają, chcesz sam decydować o tym, co robisz i jak robisz. Chcesz podjąć wyzwanie, lecz nie wiesz jak się do tego zabrać, by twój pomysł na biznes odniósł sukces. Wskażemy Ci kilka przydatnych wskazówek, które powinny uchronić przed popełnianiem błędów i wytyczą jak najprostszą drogę ku własnej firmie.

    Pierwszą i podstawową decyzją będzie wybór formy oferowanej przez nas wartości. Chodzi przede wszystkim o decyzje pomiędzy produkcją, a świadczeniem usług. W tej kwestii ważne jest rozeznanie w obecnych trendach na rynku i dopasowanie oferty do zapotrzebowania. Samo świadczenie usług również może mieć dwojaki charakter. Możemy oferować naprawy, transport bądź też doradztwo lub edukacje. Przy podejmowaniu decyzji pomocne mogą okazać się magazyny branżowe i poświęcone ogólnej tematyce biznesowej. Najlepiej jednak oprzeć się na swojej dotychczasowej wiedzy, doświadczeniu i obserwacjach, których dokonaliśmy działając wewnątrz danej branży bądź też jako klienci, którzy nie mogą zaspokoić istotnych potrzeb.

Forma prowadzonej działalności

    Możliwe są cztery opcje: oferowanie własnych produktów lub usług od podstaw, kupno już działającego przedsiębiorstwa, partnerstwo lub też reprezentacja jako agent lub dystrybutor. Pierwsza możliwość wiąże się większą ilością pracy, planowania i kreatywnością, ale także z większą satysfakcją i zyskami. W drugim przypadku ważne jest, aby dobrze przyjrzeć się firmie, którą chcemy przejąć, możemy dodatkowo wprowadzić własne usprawnienia i zacząć zarabiać już od początku.

    Kolejna forma, czyli partnerstwo lub też franczyza (z ang. franchising- nabycie licencji na metody prowadzenia działalności gospodarczej) daje nam pewność, iż dana oferta jest sprawdzona, ale też nakłada na nas duże ograniczenia w sposobie prowadzenia firmy i przyszłych zyskach. Ostatnia forma, czyli działalność jako reprezentant (agent) polega na podjęciu się stałego pośredniczenia za wynagrodzeniem przy zawieraniu umów określonego rodzaju na rzecz dającego firmy, która reprezentujemy. Agent sam organizuje swoje przedsiębiorstwo i ponosi koszty związane z jego prowadzeniem. Możemy prowadzić naszą działalność indywidualnie lub też w spółce. Mamy do wyboru kilka rodzajów spółek: spółki osobowe takie jak: spółka cywilna, spółka jawna, spółka komandytowa, spółka komandytowo- akcyjna oraz spółki kapitałowe, czyli spółka z o. o. i spółka akcyjna.

    W przypadku spółek handlowych (wszystkie poza cywilną) należy je zarejestrować w Krajowym Rejestrze Sądowym (rodzaj rejestru publicznego prowadzony przez wybrane sądy rejonowe i Ministerstwo Sprawiedliwości).

Badanie rynku

    Rozeznanie rynku jest istotnym etapem w planowaniu całego przedsięwzięcia. Dobry produkt lub usługa musi wychodzić na przeciw oczekiwaniom i potrzebom klientów. Bo bez klientów nie ma zysków i nie ma firmy. Badanie rynku jest czasochłonne, ale dobrze przeprowadzone zmniejsza ryzyko porażki przez złe dopasowanie oferty do klientów rynku. Najpierw należy sprecyzować cel badania, czyli np., kim są nasi przyszli klienci albo czy jest wystarczające zainteresowanie, aby osiągnąć zysk. Następnie należy określić sposób i miejsce jego przeprowadzania. Pamiętaj, aby skupić się na faktach, bo zbieranie ciekawych, ale nieistotnych dla twojej sprawy informacji jest tylko stratą czasu.

Lista najważniejszych informacji, jakie należy zdobyć:
- oszacowanie twojego przyszłego sektora
- poznanie klientów- wiek, płeć, dochody
- analiza konkurencji- wielkość, reakcja na nowych graczy, mocne i słabe strony
- rozeznanie w cenach, sposobie dystrybucji, promocji, zmienność, przepływ klientów
- tendencje rozwojowe danego rynku ( np. stabilizacja, wzrost, częstotliwość zmian)

Lokalizacja

    Wybór lokalizacji może być kluczowym czynnikiem w przypadku oferowanych produktów. Profil działania będzie w tym przypadku miał znaczenie decyzyjne. Jeśli chcemy otworzyć sklep z ubraniami to najlepszą lokalizacją jest centrum miasta, jeśli zaś np. hurtownia to bliskość głównej sieci komunikacyjnych jest istotna. W przypadku lokalizacji również warto przeanalizować najbliższe otoczenie- konkurencje, struktura zamieszkania i charakterystyka klientów itp.

Strategia

     Dane, które udało nam się zdobyć przy analizie rynku, klientów i konkurencji należy wykorzystać do przygotowania strategii, a następnie zastosować w biznes planie. Powinien on zawierać:

1) Przedstawienie firmy, charakterystyka przedsięwzięcia, profil przedsiębiorcy, rynku docelowego, konkurencji i klienta

2) Dokładny plan przedsięwzięcia, dostępne zasoby, bilans, rachunek kosztów, wyniki finansowe w ciągu pierwszych 5 lat

3) Co chcemy osiągnąć czyli korzyści i skutki

    Nie ma uniwersalnego biznes planu, każdy powinien być przygotowany pod kątem konkretnej inwestycji.

Rozpoczęcie działalności

    Gdy już zaplanujemy profil naszego przedsięwzięcia i przygotujemy biznes plan czas na podjęcie pierwszych działań:
- rejestracja firmy,
- znalezienie lokum,
- zatrudnienie pracowników,
- zdobycie sprzętu,
- znalezienie dostawców materiałów i usług.

     Dokładne informacje dotyczące rejestracji firmy możesz znaleźć w dziale rejestracja firmy.

wróć do kategorii... Autor: redakcja Budujemyfirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Warmińsko - Mazurskie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Warmińsko - Mazurskie

    Newsletter