Działania promocyjne w małych firmach

Działania promocyjne w małych firmach

     Każda firma, nawet najmniejsza, powinna w swoich przedsięwzięciach zaplanować także działania promocyjne. Nawet jeśli Twój produkt jest nowatorski i spełnia oczekiwania klientów, nie jest to gwarancja wysokiej sprzedaży czy choćby zainteresowania odbiorców. W obecnych czasach konkurencja jest tak duża, iż jedynie skuteczne działania marketingowe pozwolą Ci na pozyskanie klientów dla swoich produktów czy usług. Jeżeli dodatkowo dysponujesz ograniczonymi środkami, to nie możesz sobie pozwolić na ich marnotrawstwo. Wszystkie twoje starania w pozyskiwaniu klientów powinny być dokładnie przemyślane i opracowane w szczegółach. Kluczem jest uświadomienie sobie, iż to nie produkt jest najważniejszy, lecz klient i jego potrzeby.


     Strategia marketingowa
     Podstawą do planowania samej promocji jest ustalenie strategii marketingowej. Istnieje wiele skomplikowanych metod badania rynku, ale jedną z najprostszych jest segmentacja rynku. Jest to podział według kryteriów takich jak np. wiek, płeć, stan cywilny, wykształcenie, miejsce zamieszkania, zawód, klasa społeczna, styl życia, osobowość. Kierując swój produkt do wybranej grupy np. osób samotnych, masz możliwość lepszego dopasowania działań promocyjnych i swojej oferty do potrzeb i wymagań tej grupy odbiorców. Na ustalenie działań dobrze przygotowanej strategii marketingowej (określane mianem marketingu-mix, bądź też zasadą 4P) składają się takie czynniki jak: produkt, cena, miejsce (dystrybucja) i promocja. Znając potrzeby, wymagania i możliwości finansowe nabywców możemy określić najbardziej pożądane cechy produktu, najwyższy akceptowany poziom cen, najsprawniejszy kanał dystrybucji oraz najskuteczniejsze formy promocji.


     Charakterystyka elementów marketing-mix
Produkt - każdy przedmiot lub usługa, która zaspokaja potrzeby nabywców, obejmuje takie elementy jak: wzór, jakość, asortyment, marka, opakowanie, serwis, gwarancja, rozmiar, cechy użytkowe.
Cena
- określająca wartość produktu. Wiążą się z nią takie składniki jak: cennik, rabaty, prowizje, dopłaty, koszty dodatkowe.
Dystrybucja
- działania związane z dostarczeniem produktów finalnym odbiorcom w zakresie: wyboru kanałów dystrybucji, form sprzedaży i ekspozycji towarów, zasięgu działania, lokalizacji, wielkości i rodzajów sklepów.
Promocja
- jest to oddziaływanie na klientów polegające na dostarczeniu informacji o firmie i produkcie oraz argumentacji do kupna naszego produktu. Przykładowo: reklama, promocja sprzedaży, sprzedaż osobista, public relations.


     Promocja
     Podstawową zasadą kampanii reklamowej jest wykorzystanie kilku form promocji w tym samym czasie. Ich wybór zależy od profilu Twojej firmy, rodzaju produktu oraz możliwości finansowych. Wśród przykładowych instrumentów promocji możemy wyróżnić:
1) Reklamę - telewizja, Internet, radio, prasa, ulotki, katalogi, broszury;
2) Public relations - materiały dla prasy, konferencje, seminaria, wywiady, publikacje, biuletyny, sponsorowanie imprez, wysyłanie kartek świątecznych czy zaproszeń na imprezy firmowe, wystawy dorobku firmy;
3) Sprzedaż osobistą - prezentacje, negocjacje handlowe, telemarketing;
4) Promocje sprzedaży - konkursy, loterie, premie, kupony, rabaty, upominki, bezpłatne próbki.


     Przykładowe formy promocji w małych przedsiębiorstwach
     Istnieje kilka form najczęściej wykorzystywanych przez małe firmy. Jeżeli jesteśmy właścicielem sklepu, okno wystawowe stanowi bardzo skuteczne miejsce reklamy. Możemy tam umieścić informacje zarówno o asortymencie, jak i o dostępnych rabatach na produkty. Dodatkowo mamy możliwość oddziaływania na bardzo zróżnicowaną grupę odbiorców, jaką są przechodnie. Wykorzystanie ulotek, szczególnie jeśli chcemy zapoznać ludzi z nową ofertą czy wprowadzonymi rabatami, jest dobrym sposobem na łatwą i efektywną promocję. Także reklama w gazecie lokalnej jest tania i szybka. A dodatkowo, jeśli wybierzemy taką z dużym nakładem i dobrą jakością wydruku, może się spotkać z dużym zainteresowaniem czytelników. Ciekawym rozwiązaniem promocyjnym może być reklama naklejona na samochodzie. Powinniśmy dopasować jej formę, wielkość i rodzaj do branży, w której działamy, a nasze logo i podstawowe informacje o firmie będą dodatkowo wypromowane.

     Wizytówki
są praktycznie niezbędnym elementem prowadzenia firmy. Możemy je wręczać przy każdej okazji i będziemy mieli pewność, że osoba, która je zachowa, w pierwszej kolejności zwróci się do nas, aby zaspokoić zaistniałą, a szczególnie nagłą potrzebę. Papier firmowy i teczki wykorzystywane do przygotowywania umów lub oferty katalogowej będą odebrane jako wiarygodne i profesjonalne. Akcje promocyjne przeprowadzane w sposób oryginalny i nietypowy np. dzień ze stylistą w sklepie odzieżowym czy też pokaz gotowania w restauracji, mogą wzbudzić zainteresowanie odwiedzających. Przy ich organizacji można także wykorzystać prasę. Jeśli dziennikarz uzna naszą akcję za ciekawe wydarzenie, na pewno nie zapomni wspomnieć o niej także w swojej gazecie. Wykorzystanie Internetu oraz stworzenie własnej strony internetowej jest w obecnych czasach niezbędną formą przekazu informacji o firmie i jej ofercie. Powodów, dla których warto wykorzystać ten sposób, jest kilka. Po pierwsze możesz sprzedawać w ten sposób swoje produkty na większą skalę, po drugie Internet jest używany jako podstawowe, szybkie i łatwo dostępne źródło wszelkich informacji, a po trzecie także pełni funkcję promocji nowych produktów i usług.

wróć do kategorii... Autor: redakcja Budujemyfirme.pl

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Małopolskie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Małopolskie

    Newsletter