Dlaczego planować, dlaczego pisać biznes plan??? cz. 1

Dlaczego planować, dlaczego pisać biznes plan??? cz. 1
    Świat biznesu pełny jest przypadków przedsiębiorstw, które upadły albo miały poważne trudności w funkcjonowaniu, ponieważ nie rozumiały ciągle zmieniających się potrzeb klientów lub pozostawały na nie zypełnie obojętne. A co najważniejsze nie planowały swoich własnych działań. Jak firma może się rozwijać, jeżeli nie planuje się własnego rozwoju? Napewno nie raz planowałeś, co się będzie robić jutro w firmie, a potem podsumowywałeś pod koniec dnia rzeczy, które udało Ci się zrobić, a które nie. W chwili obecnej wiesz co ci jeszcze zostało do zrobienia na jutro. Jeżeli mamy jakiś cel to do niego dążysz. Starasz się go realizować. Wszystko wtedy jest ułożone, bo jest zaplanowane. A jak by tak zaplanować działania na cały miesiąc, a później na rok? Wtedy wiesz, w którą stronę zmierzasz. Jeżeli reazlizujesz to co planujesz to sie rozwijasz. Łatwo powiedzieć, trudniej już wykonać.

    Długofalowe plany rozwoju przekładające się na realizację konkretnych celów przyszłych i wdrażanie nowych strategii działania, finalnie doprowadza do sukcesu jedynie te firmy, które potrafiły docenić wartość opracowania złożonych projektów, prezentujących w sposób rzetelny i prawdopodobny rynkową przyszłość firmy, działającej w złożonym rynkowym otoczeniu. Każda firma, która osiągnęła sukces na rynku, na długo przed opracowany został jednak pewien szczególny plan, stanowiący fundament i wyznacznik działania firmy, uwzględniający szereg potencjalnych, alternatywnych rozwiązań. Plan określający charakterystykę rynku i - perspektywicznie - mniej lub bardziej optymistyczne scenariusze funkcjonowania podmiotu na tymże. Wszystko to zostało zawarte w projekcie powszechnie nazywanym biznes planem.

    Przypisywanie biznes planom tak ogromnego znaczenia jest całkowicie uzasadnione. Prowadzenie działalności gospodarczej w warunkach gospodarki rynkowej wymaga pełnego profesjonalizmu. Bez względu na to, czy mamy do czynienia z niewielkim jednoosobowym podmiotem czy wielką ponadnarodową korporacją, zarządzający stają przed koniecznością posiadania biznes planu. Faktyczny obowiązek posiadania projektu tego typu uwarunkowany jest zarówno przez rynek (sankcjonujący reguły), przedsiębiorstwo (dostosowujące się do reguł sankcjonowanych przez rynek), a także przez aspiracje samych pracowników. Naszym życiem sterujemy sami, żyjemy jak chcemy, robimy to, co chcemy. Przedsiębiorstwo stanowi jednak strukturę, potrzebującą zarządzania, umożliwiającego wyznaczyć kierunek i strategię potrzebą do osiągnięcia wyznaczonych celów oraz wypełniania określonej misji.


    Jeszcze kilka lat temu pojęcie „business plan" w Polsce budziło wiele zastrzeżeń i emocji. „Co to jest?", „po co to komu?", „przecież nie da się przewidzieć co będzie", a także „dlaczego business plan, a nie Geschäft?", „a jak to będzie po polsku?" itd. Dziś praktycznie każdy Polak, który ma do czynienia z biznesem - orientuje się mniej więcej, co to znaczy biznes plan, a samo wyrażanie nie budzi już żadnych zastrzeżeń purystów językowych. Początki mówienia o potrzebie posiadania biznes planów wśród polskich przedsiębiorstw pojawiły się wraz z upadkiem gospodarki centralnie planowanej oraz bezpośrednią implikacją tegoż wydarzenia w postaci zastosowania aparatu prawno - organizacyjnego w państwie umożliwiającego rozwój struktur wolnorynkowych. Obecnie istniejący system gospodarki - model wolnorynkowy - wprowadzony z początkiem lat dziewięćdziesiątych poprzedniej dekady, kładzie duży nacisk na planowanie przedsięwzięć gospodarczych, zmuszających przedsiębiorców do analiz, wyciągania konkretnych wniosków, stosowania różnych metod zarządzania i struktur organizacyjnych.

    R.M. Michel twierdzi, że „solidny plan jest najlepszą bazą genialnej improwizacji, a osiągnięcie sukcesu w przyszłości jest uwarunkowane dobrym opanowaniem teraźniejszości. Dlatego tak istotne jest, aby omówioną wcześniej koncepcję podstawową (strategia uruchamiania firmy) przełożyć na język coraz bardziej konkretnych i realnych planów techniczno-ekonomicznych, przybierających w końcowej fazie kształt dojrzałego projektu". Projektowi takiemu nadano nazwę biznes plan i ma on za zadanie łączenia spojrzenia na uruchomienie bądź rozwoju działalności gospodarczej jako proces planistyczny oraz inwestycyjny.

    Dzięki tym właśnie biznes planom przedsiębiorcy mogą udowodnić, że są zdolni jasno zdefiniować i określić ogrom kwestii związanych z realizacją planowanych przedsięwzięć oraz z ich odpowiednim zarządzaniem w perspektywie zarówno dzisiejszej jak i przyszłej. Umożliwia to klarowną analizę sytuacji, przedstawia szczegółowo zarys koncepcji planowanej działalności oraz jest nieocenionym narzędziem służącym do rozwiązywania problemów. Biznes plan ponadto podaje dokładne podsumowanie warunków gospodarczych i rynkowych, wyznaczonych celów oraz potrzebnych do ich osiągnięcia środków.

 

wróć do kategorii... Autor: Gracjan Czak
  • ikona

    2009-05-16 15:14:10 przez vovik

    dziękuję za ciekawy portal

Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

W razie pytań prosimy o kontakt:

Tel: 793 024 625
E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

Nasze e-booki:

Dotacje dla firm: Dolnośląskie

Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

Czytaj więcej...
Dotacje dla firm: Dolnośląskie

Newsletter