Planowanie własnej firmy

Planowanie własnej firmy
    Planujemy zakup domu, wczasy, karierę, małżeństwo czy tez wizję naszego bycia rentierem - zawsze mamy jakąś alternatywę. Dlaczego wszystko to, co robimy przechodzi najpierw przez fazę planowania? Można byłoby powiedzieć, że nic nie jest pewne, jeśli zatem nasze działanie zostanie w jakiś sposób zdeterminowane to może to tylko stanowić dla nas problem w przyszłości, swoistą realizację postulatów adaptacyjnych dla nowej - innej niż planowana - sytuacji.

    Należy jednak pamiętać, że choć rzeczywistość jest generalnie czasoprzestrzenią bardzo dynamiczną, to owa wszelka dynamika zmian przebiega jednak w sposób często bardzo schematyczny. Schematyczny oczywiście w odniesieniu do naszego planu. Jeśli chcę bowiem kupić dom, to robię wszystko by spełnić swe - tym razem jednostkowe, ale nie bez wpływu na resztę mojej familii - marzenie. Najpierw staram się uzyskać odpowiednią kwotę (szukam pracy, zmieniam pracę na lepiej płatną etc.), później zarabiam, następnie inwestuję zarobione pieniądze i finalnie - jeśli uzyskam odpowiednią kwotę - kupuję wymarzony dom. Jeśli mam z kolei stosunkowo dużą rodzinę i stoję przed wyborem samochodu - implicite dysponując odpowiednią, lecz ograniczoną kwotą - to najprawdopodobniej kupię dużego, kilkuosobowego vana, a nie super sportowe, dwuosobowe Lamborghini. To wszystko to skutek planowania, pewnego rodzaju przeniesienia się do przyszłości, spojrzenia na rzeczywistość w sposób retrospektywny, dokonania adekwatnej analizy z retrospektywnego punktu widzenia (poprzez wybranie środków umożliwiających realizacje naszego celu), następnie stworzenia z tego wszystkiego swoistej esencji w postaci strategii i ostatecznie dokonania powrotu do chwili obecnej. Wówczas dysponujemy już wirtualnym materiałem, stanowiącym lustrzane - niegdyś odległe, obecnie zaś coraz nam bliższe - odbicie naszej rzeczywistej strategii i możemy przystąpić do wcielania jej w życie, po to by móc zrealizować swój upragniony cel. Dlatego właśnie potrzebujemy planowania.


    Podobnie sytuacja wygląda w odniesieniu do realiów gospodarki rynkowej. Często zachodzące zmiany zmuszają do nowego spojrzenia na funkcje realizowane przez firmę. Jedną z nich jest nowe podejście do kwestii planowania, czyli określenia celów, jakie przedsiębiorstwo pragnie osiągnąć dzięki swojej strategii. Planowanie jest przewidywaniem warunków działania w określonych granicach czasowych, jest wyznacznikiem celów i zadań oraz środków i sposobów ich najkorzystniejszej realizacji. Planowanie tych różnic jest jednym ze sposobów posuwania się do przodu i stawiania czoła sprawom nieznanym i niepewnym. Planowanie swoistej „strategii przeżycia" - w kontekście tejże jako procesu ciągłego - związane jest z przygotowaniem szczegółowego „rozpracowania" przedsięwzięcia na czynniki pierwsze. Albowiem strategia ta, „jako jedna z najbardziej istotnych funkcji zarządzania jest sposobem aktywnego sterowania procesami zachodzącymi w przedsiębiorstwie". Od niej zaczyna się działalność przedsiębiorstwa, nowo powstałej spółki, bądź indywidualnej działalności gospodarczej.

    Planowanie zatem winno sprowadzać się do skonkretyzowanej koncepcji działania w zmieniających się warunkach oraz sposobów osiągania celów tak, aby zmniejszyć niepewność i ryzyko wynikające z przyszłych warunków takiego działania.


wróć do kategorii... Autor: Gracjan Czak

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Mazowieckie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Mazowieckie

    Newsletter