Rodzaje planowania

Rodzaje planowania
    Ekonomiści wyróżniają różne kategorie planowania. Niewątpliwie najważniejszym z nich jest planowanie strategiczne (długofalowe), określające główne cele i kierunki działania firmy w dłuższej perspektywie. Dotyczy on formułowania i prezentacji zagadnień, które należy rozwiązywać w dłuższym okresie, najczęściej jest to przestrzeń kilku następnych lat. Efekty takiego planowania są trwałe i trudne do odwrócenia, jednakowoż wyznaczają strategię na najbliższe lata. Planowanie strategiczne stanowi zatem swoistą „oś planistyczną", w kontekście której określa się działania organizacyjne w przedsiębiorstwie, jego przemiany strukturalne, scenariusze rynkowej ekspansji dla nowych produktów, usług oraz całej firmy czy też charakter prowadzonej wewnątrz polityki kadrowej.

    Innym rodzajem planowania jest planowanie taktyczne, które pozwala określić zadania ogólne dla całej firmy, wytyczyć cele i kierunki działania ustalone w planie strategicznym, zaktualizować je oraz dostosować do warunków, w jakich działa firma. Plan taktyczny pisany jest na okres jednego roku i składa się z części technicznej oraz finansowej. W części technicznej planu mogą się znaleźć projekty zmian i usprawnienia produktu oraz przedsiębiorstwa lub też plany dotyczące zmiany techniki, technologii wytwarzania, zmiany norm itp. Część finansowa natomiast obejmuje zmiany kosztów, wysokość kapitału niezbędnego do realizacji zadania, zmianę struktury majątku firmy oraz zysk, jaki chce się osiągnąć w danym roku działalności.

    Duże znaczenie posiada również planowanie operatywne. Jest ono podstawowym elementem organizacji pracy wewnątrz firmy i zapewnia jej prawidłowe funkcjonowanie. Plan operatywny wynika z planu taktycznego i obejmuje krótsze okresy, np. miesiąc czy kwartał. Wskazuje się w nim konkretne zadania do realizacji. Powierza się je określonym osobom odpowiedzialnym za ich wykonanie, przedstawia się niezbędne środki, a także terminy wykonania zadań. Jest to planowanie bieżące (wykonawcze).

    Jedną z form planowania w przedsiębiorstwie jest właśnie biznes plan. W praktyce mamy do czynienia z dużą liczbą biznes planów, które są sporządzane w zależności od potrzeb, wymogów zewnętrznych czy wewnętrznych oraz specyficznych okoliczności. Biznes plan jest szczególnym rodzajem planu, ukierunkowanym na z góry ustalony efekt, często jednorazowy. Nie można biznes planu utożsamiać z planem rocznym przedsiębiorstwa, czy też planem wieloletnim (programem działalności). Biznes plan pojawia się na konkretne "zamówienie", gdy powstaje taka potrzeba i okoliczność oraz sporządza się go według nieformalnej procedury.

    Głównym celem tworzenia biznes planu jest przedstawienie przedsiębiorstwa z punktu widzenia trzech zasadniczych aspektów: sytuacji (w jakiej znajduje się przedsiębiorstwo), celów (do których dąży) oraz środków (za pomocą których cele te zamierza osiągnąć). Przedsiębiorstwa sporządzają biznes plany, aby podjąć próbę zaplanowania swojego sukcesu, dotyczącego osiągnięcia wysokiej pozycji rynkowej oraz wyniku finansowego in plus. Generalnie planowanie przedsięwzięć jest procesem, który ułatwia przygotowanie się na to, co może nadejść. Zrobienie planu zwiększa prawdopodobieństwo, że w przyszłości firma znajdzie się tam gdzie powinna. Planowanie takie stanowi strategię zwiększenia szans na osiągnięcie sukcesu w nieustannie zmieniającym się świecie biznesu. Oczywiście biznes plan nie daje na to żadnej gwarancji, gdyż samo planowanie przedsięwzięć nie jest nauką, która daje dobre i złe odpowiedzi na temat postawionych pytań dotyczących przyszłości.

wróć do kategorii... Autor: Gracjan Czak

    Aby dodać komentarz musisz się zalogować.

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Tel: 793 024 625
    E-mail: doradca@budujemyfirme.pl

    Nasze e-booki:

    Dotacje dla firm: Dolnośląskie

    Dotacje unijne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Dotacje unijne dla polskich przedsiębiorców przewidziane na lata 2007 – 2013 będzie się odbywało zgodnie z zasadami regionalnej po

    Czytaj więcej...
    Dotacje dla firm: Dolnośląskie

    Newsletter