Co zrobić przed założeniem własnej firmy
Zanim zaczniesz rejestracje własnej firmy, zastanów się czy wszystko dokładnie przemyślałeś. Jeżeli tak, przedstawimy Ci teraz drogę do założenia własnej działalności gospodarczej. Pierwsze kroki przy założeniu własnej firmy to:
1. Pomysł.
2. Wybierz prawnika, biuro rachunkowe, doradcę gospodarczego, które pomoże Ci w początkowej organizacji firmy.
3. Wybierz formę prawną swojej firmy.
4. Określ swoją nazwę oraz ustal termin rozpoczęcia działalności.
5. Określ swoja siedzibę.
6. Zarejestruj firmę.
7. Wybierz bank, który będzie obsługiwał Twój rachunek bieżący.
8. Postaw cele na przyszłe okresy.
9. Zadbaj o płynność finansową (zdolność do regulacji bieżących płatności).
10. Poszukaj pieniędzy (niskooprocentowane pożyczki, dotacje).
11. Ubezpiecz siebie i swoją firmę.
12. Przygotuj wizytówki.
13. Przygotuj umowy z dostawcami.
14. Kup meble i wyposażenie.
15. Złóż podanie o członkostwo we właściwej organizacji właściwej dla swojej branży.
16. Zrób oficjalne otwarcie działalności gospodarczej.
17. Poczekaj na sukces...
Oczywiście powyższe punkty to tylko proponowane kroki, które należy przeanalizować podczas rejestracji własnej działalności. Sam fakt myślenia o własnej działalności gospodarczej można podzielić na fazę wstępną oraz fazę właściwą, czyli rejestracyjną. Oto one:
I .Faza wstępna:
1. Stworzenie pomysłu. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakim rodzajem działalności gospodarczej chcemy się zająć, co chcemy produkować, jakie świadczyć usługi. To, jaką działalnością się zajmiemy zależy od rozeznania lokalnego rynku gospodarczego oraz własnej intuicji.
2. Wybór formy organizacyjno-prawnej. Aby rozpocząć działalność gospodarczą, nie trzeba od razu zakładać wielkiego przedsiębiorstwa. Działalność gospodarczą może być prowadzona już przez jedną osobę. Wówczas, jeśli spełnia ona wymogi prawne, jest nazywana jednoosobowym podmiotem gospodarczym lub osobą fizyczną (w odróżnieniu od osoby prawnej ). Osoba fizyczna może stosunkowo szybko utworzyć własną firmę, a cała procedura nie wymaga dużych nakładów finansowych. Jednoosobowy podmiot gospodarczy to forma działalności gospodarczej, która ma szerokie zastosowanie tam, gdzie brak jest dużego kapitału na uruchomienie działalności. Przepisy nie regulują tu wielkości potrzebnego wkładu kapitałowego. Jeśli firma się dobrze rozwija i z czasem posiądzie większy kapitał, jej forma prawna może ulec zmianie, np. przekształcić się w spółkę.
3. Opracowanie biznes planu. Biznes plan określa cele i założenia firmy, przewidywany koszt rozpoczęcia działalności, koszt jej prowadzenia i oczekiwane dochody. Musimy wiedzieć, gdzie chcemy prowadzić działalność i ile pieniędzy będziemy potrzebować. Niezbędna jest też szczegółowa informacja na temat partnerów do współpracy: dostawców i odbiorców oraz przewidywanych rynków zbytu. Jeżeli zamierzamy od razu zatrudniać pracowników, należy to również uwzględnić w biznes planie.
4. Analiza finansów firmy. Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej trzeba zastanowić się, ile funduszy potrzebujemy na jej uruchomienie. Musimy uwzględnić koszty początkowe:
- narzędzia, wyposażenie, materiały do produkcji, wynajem pomieszczenia, opłata rejestracyjna, koszty informacji o działaniu (minimarketing)
oraz jakie będą stałe miesięczne koszty działalności:
- nasze wynagrodzenie i narzuty od niego, pensje pracowników wraz z narzutami, zakup materiałów, opłata za lokal, telefony, prowadzenie księgowości i rozliczenia podatkowe, inne opłaty.
Źródłem finansowania przedsiębiorstwa mogą być: fundusze własne, wkłady wspólników, kredyty z banku, pożyczki z różnych źródeł oraz dotacje na podjęcie działalności gospodarczej z Fundusz Pracy wypłacane przez powiatowe urzędy pracy lub dotacje unijne.
II. Faza właściwa:
1. Rejestracja firmy w Urzędzie Gminy. W Urzędzie Miasta lub Gminy, w dziale rejestrującym działalność gospodarczą należy wypełnić wniosek zgłoszenia działalności i dokonać opłaty skarbowej w wysokości100 zł. Po upływie 14 dni Urząd wydaje potwierdzenie rejestracji w dwóch egzemplarzach: dla zainteresowanego i dla Urzędu Statystycznego.
2. Urząd Statystyczny – nadanie numeru REGON. W Urzędzie Statystycznym w oparciu o dokument rejestracji z Urzędu Miejskiego/Urzędu Gminy nadawany jest firmie REGON – numer identyfikacyjny, który jest kodem zawierającym informację o podmiocie gospodarczym. REGON niezbędny jest przy wypełnianiu formularzy statystycznych, otwieraniu rachunków bankowych, wypełnianiu dokumentów: podatkowych, celnych, ubezpieczeń społecznych. Numerem tym przedsiębiorca posługuje się w kontaktach urzędowych. Powinien być on umieszczony na pieczątkach i drukach firmowych. Jednocześnie z numerem REGON nadawany jest numer EKD – Europejskiej Klasyfikacji Działalności. Formalności tych dopełnia się na miejscu, w Urzędzie Statystycznym.
3. Bank. Podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek posiadania konta bankowego, na którym gromadzą fundusze oraz, za pośrednictwem którego wydatkują środki pieniężne przeznaczone na realizację celów wynikających z prowadzonej działalności. Zakładając konto w banku, należy okazać nr REGON i wypełnić odpowiednie formularze, na których składa się wzór podpisu. Po założeniu konta bankowego, dostajemy kartę bankomatową, która służy do poboru środków z bankomatów oraz dokonywania opłat w sklepach i punktach usługowych.
4. Urząd Skarbowy. W Urzędzie Skarbowym każdy podmiot gospodarczy ma obowiązek wypełnić zgłoszenie identyfikacyjne w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej NIP oraz dopełnić formalności związanych z obowiązkiem podatkowym.
5. Pieczątka. Należy pamiętać, iż każdy podmiot jest zmuszony do wyrobienia własnej pieczątki, która powinna zawierać wszystkie dane związane z naszą działalnością.
6. Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych należy dokonać zgłoszenia osoby prowadzącej działalność gospodarczą oraz ewentualnych pracowników do ubezpieczenia.
7. Państwowa Inspekcja Pracy. Osoba zatrudniająca pracowników jest zobowiązana zgłosić ten fakt okręgowemu inspektorowi pracy w ciągu 14 dni od daty zatrudnienia pracownika. W instytucji tej należy wypełnić Kartę Zgłoszenia Pracodawcy.
Ponadto w niektórych przypadkach na naszej drodze staną także:
8. Państwowa Inspekcja Sanitarna. Jeśli zamierzamy prowadzić działalność wymagającą wcześniejszego odbioru przez SANEPID (np. sklep czy zakład produkcji spożywczej, gabinet kosmetyczny itp.), należy złożyć stosowny wniosek we właściwym oddziale tej instytucji. Po 14 dniach inspektor lub rzeczoznawca ds. higieniczno-sanitarnych powinien dokonać odbioru lokalu i wydać stosowną decyzję
9. Zakład Energetyczny. Jeśli prowadzona działalność wymagać będzie dużej ilości energii elektrycznej, należy zwrócić się do właściwego zakładu energetycznego, w celu uzyskania przydziału mocy.
10. Państwowa Straż Pożarna. Obiekt, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, powinien być właściwie zabezpieczony przed pożarem. Nadzór nad tym obszarem sprawują właściwe terytorialnie jednostki Straży Pożarnej, do których należy uzgodnienie z przedsiębiorcą założeń techniczno-ekonomicznych działalności gospodarczej, uwzględniających odpowiednią ochronę przeciwpożarową.
11. Urzędy wydające specyficzne zezwolenia i koncesje. Niektóre formy działalności wymagają dodatkowych zezwoleń (np. wydawanie czasopism i gazet, prowadzenie gier losowych) lub koncesji (np. prowadzenie aptek, usług ochrony mienia i osób). W przypadku działalności koncesjonowanej starania o koncesję podejmuje się jeszcze przed rozpoczęciem całej procedury rejestracyjnej. Można wcześniej ubiegać się o promesę, czyli przyrzeczenie wydania koncesji. Dopiero, kiedy się ją uzyska, warto rozpocząć procedurę rejestracji działalności gospodarczej.
wróć do kategorii...
Autor: Gracjan Czak
Aby dodać komentarz musisz się zalogować.